parovi prijava happy zvezda prijava kviz happy talent šou

PRINCIPI ZDRAVE ISHRANE: Koji hleb je najzdraviji!

 

Od raznih vrsta hlebova koji su u ponudi, koji najbolje zadovoljavaju nutritivne potrebe? Koji su najzdraviji? Neke opšte odgovore na ova pitanja naći ćete u sledećem članku.

Beli hleb. Pravi se od endosperma žitarica, koji sadrži dosta skroba, a uklanja se opna. Vazdušastiji je i hrskaviji od ostalih vsta hleba, a mnogi ga smatraju i ukusnijim. Problem je što beli hleb sadrži malo biljnih vlakana (uklonjena su), kao i mnogo manje hranljivih materija (vitamina, minerala) od integralnog hleba. Za one koji baš ne vole integralne hlebove, postoje vrste belog hleba sa dodatkom biljnih vlakana, što svakako može biti prednost kad se radi o varenju. 
Integralni hleb. Pravi se od integralnog brašna, tj. brašna dobijenog mlevenjem celog zrna žitarica, kao što su pšenica, raž, ovas. To znači da sadrži i skrob, i mekinje bogate vlaknima, komplekse B vitamina, magnezijum, cink i gvožđe. Integralni hleb je mnogo hranljiviji od belog, ali se i teže vari nego beli hleb.
Hleb sa celim zrnima. On se takođe pravi od interalnih žitarica i ima sve prednosti integralnog hleba, a sadrži i cela zrna žitarica i semenke kao što su suncokretove, bundevine ili lanene. Zato je još hranljiviji od običnog integralnog hleba, ali je istovremeno i kompleksniji za varenje. 
Hleb od više vrsta celih zrna žitarica i semenki. Ovakvi hlebovi se prave od više vrsta žitarica sa dodatkom semenki. Na primer, mogu da se prave od mešavine pšeničnog brašna i zrna sa ražanim, ili kukuruznim, ovsenim, pa čak i kinoom. Mada ovo zvuči kao još zdravija varijanta, ipak proverite da li na deklaraciji postoji odrednica "obogaćen", što bi moglo značiti da brašna koja su upotrebljena nisu bila integralna i da su naknadno dodavane mekinje ili neki drugi sastojci. 
Hleb od proklijalih žitarica. Slično hlebu sa celim zrnima, i hleb od proklijalih zrna može sadržati razne žitarice, pa čak i mahunarke. Ključna osobina mu je što je ovaj hleb napravljen od semenki žitarica kojima je dopušteno da proklijaju pre nego što su upotrebljene za pravljenje hleba. Nutritivno gledano, on ima nekoliko prednosti. Najpre, proklijala zrna žitarica se lakše vare - ne treba zaboraviti da dosta ljudi izbegava interalni hleb upravo zato što se teže vari. Drugo, proces klijanja omogućava da naš organizam mnogo lakše usvaja određene minerale i vitamine iz zrna žitarica, tako da je ovaj hleb i hranljiviji u odnosu na hleb od neproklijalih zrna. 
Beskvasni integralni hleb. Za razliku od većine hlebova koji se prave upotrebom pekarskog kvasca, beskvasni hleb se pravi korišćenjem prirodnih kvasaca i bakterija mlečnokiselinskog vrenja koje su prisutne u brašnu. To ga čini zdravijim, pošto sadrži više folata, antioksidanasa, a manje fitinske kiseline koja otežava varenje običnog integralnog hleba. Pored toga, ako je proizveden uz dovoljno dugu fermentaciju, sadržaće minimum glutena, pošto prirodni proces fermentacije razlaže gluten. Zato je ovakav hleb pogodniji za ishranu osoba koje su osetljive na gluten.
Ražani integralni hleb. Ovo je kategorija za sebe, zato što raž ima dve specifične osobine. Prvo, glikemijski indeks joj je niži od pšenice, a raž čak može i da poboljša osetljivost na insulin zbog nekih specifičnih materija koje sadrži. Zato je ražani hleb pogodan za osobe koje nastoje da regulišu nivo šećera. Takođe, ražani hleb bolje zadovoljava apetit i čini nas sitijim tokom dužeg vremena, pa čak doprinosi sniženju holesterola u krvi.

Ipak, na pitanje koji je hleb najzdraviji, ne može se tako lako odgovoriti, jer to prilično zavisi od pojedinca i od njegovog zdravstvenog stanja. Na primer, za osobe koje inače teže vare namirnice, beli hleb će biti bolji izbor od integralnog, mada se ovaj drugi generalno smatra zdravijim. Isto tako, donedavno se smatralo da beli hleb ima visok glikemijski indeks (GI) i da više podiže nivo šećera u krvi od integralnog hleba, ali su novija istraživanja pokazala da je to važilo samo za 50% ispitanih subjekata - to jest, da kod priličnog broja ljudi beli hleb manje podiže nivo šećera u krvi od integralnog. Zato je možda najopštiji savet da ishranu zasnujemo na integralnom hlebu, uz povremeno korišćenje beskvasnog hleba, belog hleba ili hleba od proklijalih zrna - već prema ukusu, situaciji i potrebi.

 

Zdravahrana.com
Foto: Arhiva

Pratite nas na društvenim mrežama

Preporučene vesti



Podeli novost

HappyTV

Ponedeljak
04:30 Rano jutro
06:45 Dobro jutro Srbijo
11:10 Letnji kamp - Buđenje
11:40 TOP - SHOP
11:55 Vesti
12:05 Letnji kamp - Live
12:55 Vesti
13:05 Letnji kamp - Live
14:00 Koreni
15:30 Posle ručka
17:30 Telemaster
18:10 Kviz: Naslovna strana
18:30 Upoznajte Parove
19:55 Bingo
20:30 Glamur Specijal
21:00 Ćirilica 
23:00 Letnji kamp - Izbor vođe
02:30 Posle ručka (R)