Izvor:
14.10.2019 u 06:38
0

POZITIVNIH TRENDOVA SVE MANJE: Normalizujte odnos prema popularnim kozmetičkim preparatima i skrenite pažnju na moguće posledice!

Svašta je rađeno u ime lepote, ali se iz tog iskustva ništa nije naučilo. Koji su to trendovi koji nosi „ružni“ barjak današnjice?

Jedini domen koji danas generiše više trendova nego oblast dijetetike i nutricionizma verovatno je kozmetika, uz dužno poštovanje mode. Čini se da svakog meseca svedočimo pojavi nekog novog jedinjenja bez koga ne može da se živi, nekakvom postupku ili pak proizvodu koji je toliko transformativan da ga svi moramo imati. U realnosti pozitivnih trendova ima veoma malo, šta više neki su besmisleni, dok drugi, dugoročno posmatrano, mogu da predstavljaju rizik po zdravlje kože. Stoga treba normalizovati odnos prema popularnim kozmetičkim trendovima i skrenuti pažnju na moguće posledice.

„Free from…“ odnosno „Ne sadrži…“

Oznaka da neki proizvod ne sadrži neko jedinjenje postala je, bar u jednom trenutku, sinonim za kvalitet bez obzira na to što ovako okarakterisani proizvodi nisu nudili, niti danas nude, ikakve dokaze o efikasnost ili bilo kakvoj dodatnoj koristi za kožu. Ovo je kod potrošača izazvalo pravu pometnju i indirektno rezultiralo stvaranjem straha od lošeg uticaja pojedinih jedinjenja na zdravlje, za koja i dan-danas nema relevantnih dokaza o njihovoj štetnosti. Tu se pre svega misli na parabene i mineralna ulja, ali je ovaj spisak u konstantnom rastu tako da danas ume da zauzme celu jednu stranu ambalaže proizvoda. Reperkusije ove kampanje satanizacije pojedinih jedinjenja toliko su ozbiljne da mnogi korisnici više veruju ovim mitovima nego izjavama najviših stručnih autoriteta. Neistinita informacija postala je opšte poznata informacija koja preti da preraste u opštu kulturu informisanosti. Stoga je od juna ove godine Evropska unija uvela pravila o obeležavanju ambalaže proizvoda i u velikoj meri stala na put ovom devastirajućem trendu.

Korejske metode nege kože od 10 koraka

Ovaj trend sastoji se od upotrebe 10 proizvoda za negu kože u jednoj rutini, a obično ga čine uljana i klasična sredstva za čišćenje kože, potom toner, pa esencija, „emulzija“, ampule ili serumi, maske, proizvodi za negu područja oko očiju, hidrantna krema i proizvod za zaštitu od sunca, a ponekad i još ponešto. Ovakav pristup nezi je ne samo neutemeljen već vuče potencijal za iritaciju kao i moralne implikacije. Naime, prosečan kozmetički proizvod danas čini između 30 i 50 različitih jedinjenja, dok se kod primene ovog metoda koža izlaže uticaju 300 do 500 jedinjenja, a često i više, pošto koreanske formulacije mogu biti apsurdno ekstenzivne. Ovako veliki broj jedinjenja kojima se koža izlaže dramatično povećava potencijal za iritaciju. Takođe, ne postoji korisnik, odnosno potreba kože koja ne može da se efikasno tretira sa dva dobro formulisana proizvoda (sve preko toga ima smisla samo ako govorimo o sofisticiranom sistemu koji je formiralo stručno lice). Na kraju, kada će biti dosta? Koliko tačno proizvoda treba kako bi se zadovoljili naši perverzni konzumeristički apetiti… Takođe, isti princip može da se primeni i na megalomanske rutine beauty blogera koje kruže internetom. Efikasna nega treba da bude dobro odabrana te čim vas neko natovari proizvodima, treba da znate kako vaši interesi tu nisu u centru pažnje.

Double cleanse/dvostruko čišćenje

Nikada mi neće biti jasno ko je i kako uspeo da omađija potrošače da moraju da se ribaju dva puta kako bi očistili kožu. Ovo govorim uz apsolutno razumevanje izazova koji dolaze sa otklanjanjem vodootporne šminke i proizvoda za zaštitu od sunca koje neki, a možda i mnogi, proizvodi za čišćenje kože ne mogu da uklone. Stoga potrošači pribegavaju upotrebi proizvoda na bazi ulja i vode kako bi uklonili supstance koje su rastvorljive i u ulju i u vodi odakle, navodno, i labavo opravdanje za dvostruko čišćenje kože. Naime, uzrok problema leži u loše formulisanim čistačima, odnosno lošim proizvodima za čišćenje kože gde brend, uglavnom zbog straha od tržišnog rizika, te zbog uštede troškova, proizvede samo jedan proizvod za čišćenje i brendira ga za sve tipove kože pa se njegova sposobnost čišćenja umanji kako bi odgovarao što većem broju ljudi, što sa sobom povlači zaista slabu moć čišćenja kada govorimo o vodootpornim proizvodima. Iako ovakvi proizvodi nisu sposobni da u potpunosti odstrane šminku, apsolutno su sposobni da uklone lipidni/masni sloj naše kože i to čak dva puta kod ovog postupka što može da dovede do uzurpiranja barijerne funkcije kože, dehidratacije i povećane iritacije. Što i iskuse mnogi korisnici koji se upuste u ovaj proces zbog čega dominantan deo stručnih radnika ne podržava ovaj trend. Praktično posmatrano, teoriju o potrebi za dvostrukim čišćenjem u potpunosti obara micelarna voda koja je sposobna da bez iritiranja i u formi laganog rastvora u potpunosti ukloni šminku.

Voćne kiseline svuda i uvek

O kiselinama smo već opširno pisali i smatramo ih jednim od najvažnijih alata savremene nege koji mogu da ostvare izuzetne efekte i reše ozbiljne izazove kože i to u kućnim uslovima. Ipak, mnogi su počeli da ih penzionišu kao univerzalno aktivno jedinjenje o koje mogu da se okoriste svi, a to je daleko od istine. Naime, osnovni mehanizam delovanja kiselina je eksfolijativan što praktično znači da uklanjaju površinski sloj kože, a to uključuje i površinu unutrašnjosti pora kada je reč o salicilnoj kiselini. Na ovaj način mogu da deluju korektivno i preventivno na akne, da osveže ten i pomognu uklanjanje pigmentacijskih fleka. Kako bi delovanje kiselina bilo zaista pozitivno, korisnik mora da ima i jasnu potrebu koje kiseline mogu da tretiraju akne, oslabljenu smenu ćelija kože ili pak pigmentaciju i to samo ukoliko je barijera kože podosta jaka jer u suprotnom se slabi primarna odbrana kože što će apsolutno pogoršati pomenuta kožna stanja. Takođe, treba imati na umu da oko 50 odsto populacije zapadnog sveta ima sindrom osetljive kože kod koje je primena kiselina kontraproduktivna. Zato nemojte hrliti u kiseline zbog trenda već samo ako imate potrebu za njima. Isti problem postoji i sa peel off maskama koje deluju po drugom principu putem vezivanja maske za površinski sloj kože i tako uklanjaju zaštitnu barijeru, a za razliku od kiselina ne mogu da se spuste u površinu pore tako da je njihova upotreba besmislena. Isto važi i za mehaničke pilinge koji samo oštećuju površinu kože.

Kućna radinost i kozmetika sa interneta

Ova dva fenomena stavljena su u istu kategoriju jer su okarakterisana poprilično sličnom problematikom. Naime, kućni recepti obično se prenose usmenim predanjem ili sa opskurnih internet foruma gde je njihovo poreklo nepoznato. Isti je problem i sa internet kozmetikom i kojekakvim melemima i tinkturama gde je nepoznato poreklo sirovine, bezbednost i osnovanost proizvoda, a posebno je potresno to što se proizvodi često oglašavaju za lečenje, što je suprotno važećim propisima. Uzmimo za primer kućnu negu koja počiva na sodi bikarboni koja može dramatično da naruši pravilno funkcionisanje kože kod produžene upotrebe i vrlo je jak iritans. Takođe, mnogi biljni proizvodi koji se prodaju preko interneta zapravo u sebi imaju lekove, na primer kortikosteroide, a reklamiraju se kao proizvodi koji ih ne sadrže. Ukoliko jedan takav proizvod izazove brze, dramatično pozitivne efekte na kožu, velika je verovatnoća da su korišćene kontrolisane supstance. Stoga apelujemo na čitaoce da se suzdržavaju od kupovine proizvoda čije je poreklo nepoznato.

Najgori trend

Najgori trend jeste postojanje trendova u kozmetici. Naime, ona treba da bude u funkciji očuvanja i podrške optimalnom funkcionisanju kože. To bi značilo da razvoj kozmetičkih formulacija treba da prati razvoj znanja u oblasti biologije, odnosno fiziologije kože, ćelija, biohemije, tj. da je zasnovan na objektivnim i tačnim informacijama koje se koriste da stvore odgovorne proizvode. Ovaj proces je gradativan, često spor i ne može da počiva na sezonskim, a nekada i godišnjim trendovima. Na žalost veliki broj kozmetičkih formulacija više podseća na to da ih je pravio marketing stručnjak ili neko iz mode, nego medicinsko lice.

Izvor: Elle.rs
Foto: Pixabay.com/Printscreen

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter