Izvor: webcafe.hr
25.04.2023 u 10:26

Morska neman ili PORTAL U PROŠLOST i na druge planete? Atrakcija nasred okeana koja PLAŠI I NAUČNIKE VIDEO

Otkrivena je 2021. godine.

Otkrivena je 2021. godine, ali naučnici su o njoj progovorili tek nedavno. U međuvremenu je budila maštu raznih, a pronađena je u zalivu Četumal na poluostrvu Jukatanu. Druga je najveća takozvana plava rupa na svetu.

Šta bi bila? U suštini govorimo o ogromnom „safirnom vrtlogu“, a kako su to nedavno naveli u naučnom časopisu naziva Frontiers In Marine Science, takav prirodni fenomen mogao bi zaista da upotpuni ogromnu prazninu znanju o vanzemaljskom životu.

Plave rupe zapravo su ogromne morske pećine koje je hiljadama godina klesalo oticanje ledenjaka tokom ledenog doba, a takve prostrane vodene formacije često se protežu stotinama metara u dubinu i mogu da mere jednaku ili veću udaljenost poprečno.

Ovaj meksičkih sistem kobaltnih pećina nazvan je Taam ja’ (Duboka voda) te se prostire se na površini od 13,656 kvadratnih metara uz dubinu od 274 metra, izvestio je portal Live Science.

To je čini drugom najdubljom poznatom plavom rupom na svetu (veća je je jedino Zmajeva rupa u Južnom kineskom moru), a zidovi tog kratera štite more od plime i oseke što čini vodenu struju potpuno mirnom.

Iz tog razloga deluje poput neke vodene anomalije koja je zapela van vremena, piše NY Times, pa dodaje u nastavku da je plave rupe teško istraživati jer su, umesto kiseonikom, ispunjene smrtonosnim sumporovodonikom.

Međutim, uprkos negostoljubivim uslovima, plave rupe su prave okeanske oaze koje vrve životom prilagođenim okolini siromašnoj kiseonikom.

I upravo taj nedostatak kiseonika ima i zahvalnu nuspojavu – savršeno čuva fosile – što može da omogući naučnicima da potencijalno identifikuju davno izumrle vrste.

Utoliko su one zapravo pravi portali u prostor i vreme!

Na primer, 2012. godine naučnici su na Bahamima u plavim rupama otkrili bakterije u pećinama u kojima nije bilo apsolutno nikakvog drugog života, a takve prilike mogu potencijalno da popune praznine u znanju o vrstama sposobnim za preživljavanje na drugim planetima.

„Plave rupe mogu da ponude sliku o tome kako je život izgledao pre više hiljada godina. Nedostatak kiseonika i svetla može odlično da očuva fosile te omogući naučnicima da identifikuju ostatke izumrlih vrsta.

Plave rupe takođe nam govore više o životu na drugim planetima. Otkrića poput spomenutog na Bahamima, bakterije pronađene duboko u pećinama u kojima nije bilo drugih oblika života, mogla bi da ponudi naznake o tome kakav bi život mogao da postoji u ekstremnim uslovima drugde u našem Sunčevom sistemu“, ističe LiveScience u svom članku.