Izvor: POLITIKA.RS
15.10.2025 u 22:27
0

U BEOGRADU 1892. GODINE: Prvi tramvaj vukli konji od Kalemegdana do Slavije

Tramvaj je išao turom od Kalemegdana, preko Pozorišnog trga (današnji Trg republike), Knez Mihailove i Terazija sve do Slavije

Pre 133 godine u Beogradu je počeo da radi gradski saobraćaj i grad Beograd i Gradsko saobraćajno preduzeće postali su lideri u tramvajskom saobraćaju i uvođenju javnog prevoza. Tada je tramvaj koji su vukla dva konja prošao turom koja je bila duga 2.300 metara i vodila je od Kalemegdana, Ulicom Vase Čarapića do tadašnjeg Pozorišnog trga (današnji Trg republike), a potom se išlo kroz Knez Mihailovu ulicu i preko Terazija stizalo do Slavije.

Sada GSP raspolaže sa gotovo 800 autobusa starosti oko šest i po godina, 92 trolejbusa čija je starost oko 16 godina, 15 elektrobuseva starosti oko pet godina, oko 115 minibuseva, tri turistička autobusa i oko 130 tramvaja, koji prosečno imaju po 39 godina. Ali starosna struktura autobusa i tramvaja se u poslednjih nekoliko meseci menja. Početkom 2025. godine, GSP je nabavio 100 novih autobusa na prirodni gas, a stigli su i novi tramvaji.

Kako je juče rekao direktor GSP-a, Zoran Šarac, za Radio-televiziju Srbije, od 25 naručenih tramvaja iz Turske stiglo je sedam, a pet se već uključilo u saobraćaj.

Prvi trajmvaj u Beogradu

Prvi tramvaj u prestonici krenuo je 14. oktobra 1892. godine, na liniji Kalemegdan–Slavija, a prvi putnici bili su tadašnji predsednik opštine Milovan Marinković, članovi suda i opštinski činovnici.

PROČITAJTE: MAJKA SEDMORO DECE, ŽIVELA POD DRUGIM IMENOM: Neobičan život Ursule fon der Lajen

Na toj liniji vozilo je osam tramvaja s konjskom vučom, koji su saobraćali na 10 do 12 minuta, a nedugo posle prve proradila je i druga linija. Bila je dugačka dva kilometra i vodila je od Slavije, Ulicom kralja Milana do nekadašnje Oficirske kasine (danas Studentski kulturni centar). Tramvaj je zatim skretao u današnju Resavsku ulicu, potom u Nemanjinu, kojom se spuštao do Železničke stanice i dalje do Savskog pristaništa. Zbog velikog uspona u Nemanjinoj, ovom linijom su saobraćala tri tramvaja s dvostrukim konjskim zapregama, opisano je u monografiji GSP-a.

Godinu dana posle uvođenja prvog tramvaja na konjsku vuču, Beograd je dobio električnu centralu na Dorćolu, što je bio prvi korak ka uvođenju električne rasvete i tramvaja na isti pogon.

Dve godine kasnije uveden je prvi električni tramvaj, a već 1905. konjska vuča potpuno je zamenjena pogonom tramvaja na struju.

Beogradskim šinama su se u toku 20. veka šepurili „nemci”, „francuzi” i „čehoslovaci”, koji su putnike prevozili uglavnom do današnjih centralnih beogradskih naselja, a 1984. godine prvi tramvaj je krenuo od Kalemegdana preko reke i zveckanje šina tada se začulo i na Novom Beogradu.

Većina tramvaja u 21. veku stigla je iz Španije i Švajcarske, a sada preko šina „kloparaju” i oni iz Turske.

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter