18°C

Beograd

Photo: youtube/printscreen

Izvor: Blic.rs

Naučnici su brzi, ali je superkompjuter još brži: Identifikovao je 77 suptanci koje bi mogle da ZAUSTAVE KORONA VIRUS!

Novi korona virus postavio je izazov za naučnike bez presedana, a brzina kojom se širi diktira da se i oni ubrzaju sa pokušajima da razviju vakcinu protiv Kovida-19. A upravo je za ovakve i slične stvari napravljen najbrži superkompjuter u svetu.

Samit, superkompjuter IBM-a opremljen “mozgom” veštačke inteligencije (AI,) sproveo je hiljade simulacija kako bi analizirao koji sastojci lekova mogu efikasno da spreče virus od infekcije ljudskih ćelija. Identifikovao je 77 takvih supstanci, što je obećavajući korak ka stvaranju najefikasnije vakcine, u vreme kad se brojne države utrkuju da što pre razviju tretman protiv novog korona virusa.

Istraživači Nacionalne laboratorije Ouk Ridž u Tenesiju, gde je smešten ovaj superkompjuter, objavili su svoja otkrića u žurnalu “ChemRxiv”. “Samit” je naručilo američko Ministarstvo energetike još 2014, u svrhe onoga što se sada dešava – rešavanje svetskih problema. Ima snagu od 200 petaflopova, što znači da računa brzinom od 200 bilijardi (američki kvadrilion) u sekundi, odnosno on je milion puta moćniji od najbržeg laptopa.

Samit je do sada identifikovao sheme u sistemima ćelija koje prethode Alchajmerovoj bolesti, analizirao gene koji doprinose karakteristikama poput zavisnosti od opioida i predvideo ekstremne promene vremena na osnovu klimatskih simulacija.

Novi virus inficira ćelije uz pomoć svojih “šiljaka” a “Samitov” posao je da nađe supstance koje bi mogle da se vežu za te “šiljke” i potencijalno zaustavi širenje infekcije. Istraživač laboratorije u Ouk Ridžu Mikolas Smit napravio je model šiljka korona virusa na osnovu istraživanja objavljenog u januaru. On je uz pomoć “Samita” simulirao kako bi atomi i čestice virusnog “šiljatog” proteina S reagovale na različite supstance.

Superkompjuter je sproveo simulacije nad preko 8.000 jedinjenja koja bi mogla da se vežu za protein virusa, što bi ograničilo njegovu sposobnost širenja na ćelije. “Samit” je identifikovao 77 tih jedinjenja i rangirao ih na osnovu verovatnoće njihovih vezivanja.

Sada će naučni tim obaviti ponovo simulacije na “Samitu”, ovaj put uz korišćenje preciznijeg modela šiljaka korona virusa. Iako je veoma moćan, “Samit” je uradio sve što može. On je naučnicima obezbedio prvi korak u analizi, a to je identifikovanje potrebnih supstanci. Dalje će eksperimentalna istraživanja pokazati koja jedinjenja najbolje funkcionišu.

- Naši rezultati ne znače da smo otkrili lek ili tretman za korona virus – istakao je Džeremi Smit, direktor laboratorijskog Centra za molekularnu biofiziku.

Njihovi rezultati će poslužiti za buduća istraživanja, koja su neophodna da se stvori najefikasnija vakcina.

- Tek tada ćemo znati da li bilo koje od tih jedinjenja ispoljava karakteristike potrebne da se virus ograniči – dodao je Smit.

Komentari korisnika (0)