°C

Beograd

KOJA SU PRAVA KUPACA U EMISIJI "POSLE RUČKA": "Čovek je potrošač gde god se okrene"!

U današnjoj emisiji „Posle ručka“ voditelj Vanja Bulić razgovarao je sa gostima na temu ko štiti prava kupaca?

Kako pravilno da izvršimo reklamaciju?

Da li nas prodavci varaju?

Da li povećanje konkurencije vodi smanjenju cena?

Gosti u studiju bili su Stefan Cvetković, Mari Mari, Nikica Jovanović, Ruža Ćirković, Aleksandar Crnomarković.

Svi smo potrošači, a da li znamo koja su nam prava i da li znamo da su nam ona ista bez obzira da li kupijemo u velikim prodavnicam ili u malim.

- Do pre 10 godina niko nijhe znao da se potrošači štite i da oni imaju svoja prava. Sektor za zaštitu potrošača Ministarstva Srbije se konstantno bavi potrošačima. Uspeli smo da otvorimo regionalno savetovalište gde su udruženja potrošača dužna da štite potrošače i njihova prava – rekao je Stefan Cvetković.

Ko odmerava kazne i ko je nadležan za njih?

- Prekršajni sud odmerava kazne. Cene su u velikom rasponu i mogu da se kreću do milion dinara. Čini mi se da previše naglašavamo ulogu inpekcije. Moje mišljenje je da taj represivni model i ulogu inspekcije trebamo da smanjimo. Prosto moramo sa represivne note da pređemo na model gde znamo koja prava imamo . Pravpo nam govori da možemo da izjavimo reklamaciju ako je velika razlika u ceni nekog proizvoda u rafu i na kasi i trgovac ima određeno vreme za koje mora da odreaguje na to. Sigurno ćete uspeti da isterate stvar do kraja jer niko od trgovaca sigurno nije raspoložen da plati ogromnu kaznu koja mu sleduje – rekao Stefan Cvetković i dodao.

- Čak iako dođe do zabune do taga da je jedna cena na artiklu, a druga na kasi, vi imate prava da platite po nižoj ceni proizvod bez obzira koja je cena na kasi u toj situaciji. Ukoliko nemate vremena da čekate jednostavno slikajte taj raf gde se nalazi roba, cenu i i pošaljite prijavu tržišnoj inspekciji – istakao je Stefan Cvetković.

Najčudnija pitanja koje ste dobili od potrošača koja su i da li su ona zaista na mestu?

- Bilo je zaista zanimljivih pitanja. Devojka se javila i želela je da raskine ugovor sa kompanijom koja joj je uvela internet u stan, ali nije imala nikakav razlog za to, niti joj je kompanija nešto uskratila. Pitao sam i uporno pokušavao da nađem gde je prekršen zakon. Zaključili smo da nije nigde i došli smo do toga da jednostavno operater nije ništa kriv, a devojka je jednostavno htela da raskine ugovor, ali mije zmala kako. Nisam znao šta da kažem, a i kolega su se smejale – rekao je Stefan Cvetković.

- Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije se obraćaju potrošači i govore nam koji su njihovi problemi. Vrlo je bitno da potrošači znaju koja prava imaju. Imamo inspekciju koja na licu mesta može da napiše prekršajne naloge – rekla je Nikica Jovanović

Vrlo je neprijatna scena kada uđete u radnju, tamo je naka akcija i hoćete da kupite taj proizvod, ali dođete do kase i onda cena nije ista na rafu i na kasi.

- Dešava se i to i to je nedozvoljeno ponašanje trgovaca. Tu treba da bude adekvatan tržišni nadzor, potrošači moraju da znaju ako je ta cena na artiklu ona ona mora da bude i naplaćena na kasi. Postoje i male cifre na artiklu koje ne mogu da se pročitaju golim okom jer su napisane sitno. Tada u takvim situacijama obavezno po izlasku iz prodavnice gledamo fiskalni račun da li smo platili sve kako treba. Svi potrošačii moraju insistirati na cenama i na tome da će pozvati inspekciju ako nešto nije kako treba – rekla je Nikica Jovanović i dodala.

- Kada je istek datuma nekog proizvoda u pitanju trgovac mora da povede računa o svojoj robi i da je po isteku datuma povuče iz prodaje – istakla je Nikica Jovanović.

Bela tehnika je prisutna i potrebna svuda u domaćinstvima ali ona se i najviše kvari. Najčešće se dešava da se tehnika kvari i po samom isporučivanju. Šta u takvim slučajevima kupac treba da uradi?

- Potrošač treba da izjavi reklamaciju prodavcu ako je u pitanju bela tehnika. Ne trebate odmah zvati servisera. Potrošači su u ugovornom odnosu sa prodavcem i ukoliko dođe do nedosatka, a pridržavali ste se svih propisa to je prvo što treba da uradite je da obavestite prodavca. Izjavite reklamaciju na prodajnom mestu i prodavac je dužan tek onda da šalje servisera. U slučaju neopravdanog poziva servisera, garancija ne važi. Svakako i potrošač mora da ide kod prodavca da reklamira proizvod koji je kupio, prvo to mora da se uradi – rekao je Stefan Cvetković i dodao.

- Kada se pisanim putem obratite prodavcu on mora da vam isto tako odgovori u određenom roku koji je zakonom propisan – istakao je Cvetković.

Svi smo mi potršači bilo da smo kupci ili prodavci.

- Čovek je potrošač gde god se okrene. Ja sam nekoliko puta utvrdila da li može da se zabrani da vas zovu telefonom i da vam nude nešto. Postoji procedura i ispitivala sam kako to može da se uradi. U Hrvatskoj sam pogledala pre neki dan, koji je procenat pisanja tog papira da se ljudi ne uznemiravaju tim pozivima, ali sam otkrila jednu vrlo interesantnu činjenicu. Mali broj je onih koji žele da im se ukinu ti pozivi. Verovatno su to starije osobe jer oni često znaju i da se ispričaju sa operaterima – rekla je Ružica Ćirković ekonomski novinar i dodala.

- Često potrošači žele da znaju put proizvoda „od njive, do trpeze“. Na zapadu imate hranu koja se prodaje sa artiklima na kojima piše i gde je uzgajana, a i životinje kako su se hranile. Da li je neka životinja uzgajana napolju ili je tovljena. Velie su rezlike u cenama između jednih i drugih proizvoda. Kada uđem u prodavnicu lako kvarljiva roba očekujem da je u roku. Trgovac je taj koji treba da vodi računa o tome. Nisam ja dužna da vodim računa. Takve stvari mora neko da kontroliše. Postoji interna kontrola koja je zedužena za to – istakla je Ružica Ćirković.

Potrošač imam ogućnost da se u neprijatnoj siuaciji pozve na nadležne organe koji rešavaju sporne situacije i odmah izlaze na teren

- Imamo koleginice koje izlaze na teren i danas ih nismo namerno poslali u studio jer bi onda svi znali ko su one, a Jovana i Katarina dobro rade svoj posao. One se ponašaju kao najnormalniji potrošači idu po bankama i prodavnicama i govore nam šta im se sve dešava na terenu. Ni jednom prodajnom lancu nije prijatno da im se pomene inspekcija ili da se zapreti. Ako ste nekada u pravu u nekoj radnji, a imate neprijatnu scenu samo se pozovite da imate pravo, da ćete pozvati novine, inspekcije i nadležne. Završićete 80% posla. Sve to služi da se zaštite vaša potrošačka prava i da utera strah u kosti ljudima koji pokušavaju da vas varaju – rekao je novinar Aleksandar Crnomarković i dodao.

- Interna kontrola ne može sve da iskontroliše jer je ovo milionski grad i ne može sve da stigne, ali zato su potrošači tu da prijave sve šta se dešava – istakao je novinar Aleksandar Crnomarković.

Veliki je problem kada firma gde je kupljen neki proizvod propadne. Često kupac ne zna kome treba da se obrati. Roba se kupuje i na pijacama. Često i ta roba zna da buda dobra samo dok ne stigne do kuće.

- To je veliki problem. Za skuplju robu dobijate komercijalnu garanciju, na koju je dužan, ako se roba pokvari neko treći da je popravi, a da to nije servis firme gde ste robu kupili. Robu sa pijace odnesete prodavcu i ne kupujete više kod njega ili prijavite da je roba kvarna – rekla je Nikica Jovnović.

Najčešći prigovori su na obuću i odeću. Neadekvatno korišćenje i održavanje dovodi do pucanja obuće. Takve često nađu na reklamaciji pored onih drugih.

- Prigovori na cipele i odeću su česti, na obuću su najčešći. Sada su potrošači informisani i znaju kome da se obrate. Najviše prigovora ima na sportske patike. Na neku robu koju kupite nemate zakonsko pravo ili osnov da vam trgovac vrati novac. To je isključivo volja prodavca. Često se dešava da su odbijene reklamacije. Sistemi zaštite potrošača su dobri. Komisija za zaštitu konkurencije je intervenisala sa+vaki put to moram da napomenem. Imao problem da udruženja potrošačima daju savete da idu na sud, ali to potrošači ne žele – rekla je Nikica Jovanović.

Poznato je da svaka žena voli cipele i da ivek naiđe na one koje su joj „ baš u ovom trenutku potrebne“.

- Nisam cipele nikada vraćala i preuzimamo dgovornost ukoliko su mi male. Imala sam slučaj sa patikama ali ih nisam vratila – rekla je Mari Mari.

Predstavnica Srbija na „Dečijoj pesmi Evrovizije“ biće Bojana Radovanović i ona će pevati pesmu pod nazivom „Svet“ koja je jako zahtevna čak i za velike pevače. „Dečija pesma Evrovizije“ ove godine održava se 25. novembra u Minsku u Belorusiji. Autor muzike je Marija Marić Marković.

- Bojana je od nekoliko kandidata odabrana da predstavlja Srbiju. Ona je jedna uporna devojčica koja ima jak karakter i duh. Od 23. do 25. novembra bih zamolila da budete uz Bojanu i Srbiju, pominjem ta dva datuma jer je to vreme kada se glasa - pozvala ja Mari Mari.

Predstavnica Srbije na „Dečijoj pesmi Evroviziji“ jedva čeka da stene na veliku pozornicu i predstavi svoju zemlju u najboljem svetlu.

- Nikada nemam tremu i očekujem jedno divno iskustvo pre svega i divno mi je što sam prošla i jedva čekam da stanem na tu veliku pozornicu i predstavim svoju zemlju na najbolji način. Sa Ivanom Mileusnićem radimo koreografiju i haljina će biti spremna – rekla je Bojana Radovanović

Izvor: Happytv.rs
Foto: Happytv.rs

Komentari korisnika (0)


Ostavite komentar