
Foto: FREEPIK.COM/rorozoa
STRAVIČNA CRNA STATISTIKA BiH: Za četiri dana poginulo deset osoba
Poslednjih nekoliko dana Republiku Srpsku, ali i BiH potresaju vesti o stravičnim saobraćajnim nesrećama koje su odnele brojne živote
Samo tokom jednog vikenda, u subotu, u teškoj saobraćajnoj nesreći, na auto-putu 9. januar, kod Prnjavora, živote su izgubili narodni poslanik Srđan Todorović, njegova supruga Biljana i desetogodišnja ćerka Ana. U toj nesreći dvoje dece lakše je povređeno i trenutno se nalaze u UKC RS..
Istog dana, u Hadžićima i Maglaju živote su izgubili mladi motociklisti Ramo Smajić i Harun Zahirović, dok je kod Cazina nastradala 17-godišnja devojka Amina Jupić, kada je automobil u kojem se nalazila sleteo sa puta. U ponedeljak je u saobraćajnoj nesreći na magistralnom putu Kotor Varoš-Čelinac u mestu Crna Rijeka, na licu mesta poginuo maloletnik (15), dok je vozač automobila (26) usled zadobijenih povreda podlegao u UKC RS. Nesreća se dogodila kada je automobil u kojem su se nalazili udario u betonsku bankinu. Istog dana, u Kozarskoj Dubici poginula je žena D.D. (47), vozač mopeda, kada se sudarila sa automobilom.
Ali, to nije sve. Iz Doboja je juče stigla još jedna crna vest. U teškoj nesreći koja se u poslepodnevnim časovima dogodila u Kotorskom kod Doboja poginuo je vozač automobila M.S. iz tog grada. U nesreći su učestvovali automobil “nisan” kojim je upravljao nastradali M.S. i kamion “man” kojim je upravljao D.K. iz Banjaluke. Vozač “nisana” poginuo je na mestu nesreće, dok je Banjalučanin prebačen u dobojsku bolnicu.
Prekoračenje brzine – najčešći uzrok
Nikola Ćopić, veštak saobraćajne struke, kaže da do teških saobraćajnih nesreća, sa teškim povredama ili smrtnim ishodom najčešće dolazi zbog prekoračenja dozvoljene brzine kretanja.
– Saobraćajne nesreće koje su se dogodile u proteklih nekoliko dana, možemo jednim delom pripisati i povećanom broju automobila iz inostranstva, jer što je više vozila na našim ulicama, raste i rizik od saobraćajnih nesreća. Ako pogledamo fotografije svih tih nezgoda, koje su se pojavile u medijima ovih dana, uglavnom se o radi čeonim sudarima, A ako vidimo da pri brzini od 70 kilometara na čas dolazi do smrtnog ishoda, po oštećenjima vozila možemo da vidimo da su te brzine bile i znatno veće. Mislim da je najveća greška naših vozača zato što olako shvataju brzine vozila kojim se kreću, te ne shvataju koliki je to rizik i koliko se on zapravo povećava sa svakim kilometrom više od dozvoljene brzine kretanja vozila – priča Ćopić.
PROČITAJTE: PRAVI SPECIJALCI: U Mađarskoj jedinica komandosa upali u pogrešnu kuću
Iako je MUP RS u periodu od 16. do 22. aprila provodio pojačane kontrole učesnika u saobraćaju sa akcentom na sankcionisanje nedozvoljene brzine kretanja motornih vozila i upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, čini se da statistika nikad nije bila gora – i tragičnija.
– Mogu da primetim da je MUP RS značajno pojačao svoje aktivnosti, sve je prisutniji na terenu, a samo njihovo prisustvo svakako da utiče na svest vozača. Ali, ne možemo da ostanemo slepi na činjenicu da, što je veće prisustvo pripadnika MUP RS na terenu, broj izdatih prekršajnih naloga je veći. Kada vidite da je većina tih naloga upravo zbog prekoračenja dozvoljene brzine kretanja, shvatamo koji je glavni problem na putevima Srpske. To se direktno korespondira sa podacima AMS RS u pogledu mjerenja indikatora brzine kretanja, gde svaki drugi vozač na našim putevima, van naselja, prekoračuje dozvoljenu brzinu kretanja – pojašnjava Ćopić.
Postojeće kazne ne daju rezultat
Kako kaže, potrebna je ozbiljna i stručna analiza stanja bezbednosti saobraćaja na putevima u Srpskoj i BiH, ali i edukacija najmlađih vozača.
– Nakon teških saobraćajnih nesreća, često se pojavi neka inicijativa za izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u BiH, ali taj zakon je pretrpio toliko izmena. Mislim da stvarno više nema smisla da se on menja. Ozbiljnom i stručnom analizom moramo da vidimo koji su to najveći propusti, te da se shodno toj stručnoj analizi pristupi izradi novog Zakona, kojim bi se sve obuhvatilo. Kada je reč o kaznenoj politici, evidentno je da postojeće kazne, kao i mere represivnog karaktera ne daju efekat. Ako ćemo ići u pravcu pooštravanja kaznene politike, onda to moraju da budu drakonske kazne, kao što je to u zemljama u EU, ili da se pozabavimo preventivnim aktivnostima, jer mislim da mere preventivnog karaktera, a naročito one koje se tiču edukacije naših najmlađih učesnika u saobraćaju, pa nadalje, su na jako niskom nivou. Onda to direktno korespondira sa podacima o javnom i saobraćajnom riziku u BiH, koja je među najgorim zemljama u Evropi po pitanju broja saobraćajnih nesreća i poginulih, kako po broju registrovanih vozila, tako i po broju stanovništva – zaključuje Ćopić.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74
Pročitaj još iz rubrike

POLICIJA REPUBLIKE SRPSKE SPREČILA: Pripadnici SIPA pokušali da privedu Dodika

STRAVIČNA CRNA STATISTIKA BiH: Za četiri dana poginulo deset osoba
