Izvor:
12.05.2024 u 19:34
0

ŽELITE LI DA POSTANETE PILOT: Treba Vam ljubav prema letenju, ozbiljna obuka i ozbiljan novac

Od malena vas oduševljava letenje i zamišljate sebe kako „plovite“ nebom u lepom, malom avionu? E pa, osim želje i mogućnosti, za taj osećaj slobode potrebna vam je, logično, i letačka dozvola.

Instruktor letenja Nika Adamov za N1 kaže da se osnovna dozvola za letenje (privatnog pilota aviona – PPL) dobija u određenim letačkim centrima, gde postoji program polaganja koji se sastoji iz dva dela – teorijskog i praktičnog.

Pre toga, potrebno je odraditi lekarski pregled, koji je, prema rečima Adamova, isti kao onaj za vozačku dozvolu.

„Teorijski deo obuke ima devet predmeta i ukupno 150 časova. Uči se ne samo o avionima, već i o meteorologiji, na primer, koja je veoma važna za jednog letača“, rekao je Adamov.

Tu su i predmeti: Komunikacija, Ljudske mogućnosti i ograničenja, Navigacija, Opšte znanje o vazduhoplovstvu, Operativne procedure, Performanse leta i planiranje, Teorija letenja i Vazduhoplovni propisi.

Kako napominje Adamov, praktični deo obuke podrazumeva 45 časova letenja, i nakon tog dela ispita, ide se na završni ispit, na let sa ovlašćenim ispitivačem.

Ispit se polaže u ovlašćenim centrima za obuku.

Na sajtu Vazduhoplovnog saveza Srbije, koji je nacionalni granski sportski savez, dozvole za sezonu 2024. imaju klubovi: Aero klub „Savski prvenac“ Beograd, Aero klub „Kikinda“, KSLiB „Ares“ Beograd, Aero klub „Ving“ Bograd, Padobranski klub „Arhistratig“, Aero klub „Sombor“, SUVS „Zlatibor, Paraglajding klub „Air 037“, Sportski klub „FlajFit“, Paraglajding klub „Beli orlovi“ i Sportsko udruženje vazduhoplovnog sporta „Archibald Racing Team“.

Vazduhoplovni savez Srbije inače obuhvata sledeće vazduhoplovne sportove: padobranstvo, vazduhoplovno jedriličarstvo, balonarstvo, paraglajding i zmajarstvo, ultralako letenje, opštu avijaciju, aeromodelarstvo (vazduhoplovno modelarstvo i raketno modelarstvo). Aeromodelarstvo je neletački vazduhoplovni sport, dok ostali sportovi spadaju u letačke vazduhoplovne sportove.

Cena – nije sitnica

Shutterstock

U Srbiji leti oko 1.500 pilota, podaci su Direktorata za civilno vazduhoplovstvo iz prošle godine. Ovaj direktorat godišnje izda između 70 i 80 novih dozvola za letenje.

Kako je rečeno za portal N1 u jednom od klubova, obuka za PPL dozvolu traje od tri do šest meseci, a ne mala stavka je i cena – ona se kreće oko 10.000 evra ukupno, za teorijski i praktični deo.

Nije malo, ali se, kažu instruktori, isplati, pogotovo što se mladi ljudi ne zaustavljaju na tome, već idu ka dobijanju profesionalnih dozvola – za komercijalnog pilota aviona (CPL) ili za pilota transportnog aviona (ATPL).

Za komercijalnog pilota teorijska obuka je 200 časova, a praktična podrazumeva minimum 150 sati letenja.

Kako je za N1 rekao Adamov, obuka za PPL dozvolu se najčešće vrši na avionima „cesna“ 150, 152 ili 172, ali postoje i drugi, poput „tecnam“-a.

Adamov navodi da se u aero-klubu u kome on radi, godišnje izda oko 10 dozvola za letenje, a sličan broj je i u drugim aero-klubovima.

Osim ovih privatnih klubova, zvanje pilota može se steći i na državnoj vazduhoplovnoj akademiji u Vršcu.

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter