MOBILNI TELEFON NIJE IGRAČKA ZA DECU: Stručnjak upozorava roditelje na posledice
"Nisu to igračke, tako se ne kupuje mir"
Deca su danas od malih nogu izložena mobilnim telefonima i tehnologiji. Na koji način to utiče na njihov razvoj i na to kakvu će interakciju imati sa vršnjacima i okolinom, objašnjava Katarina Jonev Ćiraković, stručnjak za bezbednost dece na internetu.
Svedoci smo poslednjih nekoliko godina da su deci i bebama prve igračke postale mobilni telefoni. Gotovo u svakom parku možete videti dete ispred ekrana ili dok se vozi u kolicima.
Roditelji, nažalost, često nisu svesni koje posledice nosi sa sobom izlaganje ekranima dece najnižeg uzrasta, a sve veći broj studija na globalnom nivou govore upravo o štetnosti i potencijalnim negativnim posledicama po razvoj dete.
KAKO NASTAJE I KAKO DA PREPOZNAMO INFARKT: Razlika između malog i velikog srčanog udara
– Ovo se posebno odnosi na roditelji koji ne znaju da povuku granicu korišćenja ekrana u sopstvenom domu i dozvoljavaju deci predškolskog uzrasta da budu i po više sati dnevno ispred mobilnog telefona. Bebama telefoni nisu potrebni, očito su potrebniji roditeljima koji pokušavaju da smire dete ili ,,kupe” malo mira za sebe
Ako decu od malih nogu navikavate na gledanje u ekran (telefon, tablet, računar, televizor), onda morate da znate potencijalne rizike po razvoj deteta, upozorava Ćiraković. To su najčešće:
- nedostatak pažnje
- smanjena koncentracija
- teža socijalizacija deteta
- potencijalna gojaznost
- problem sa vidom
- uticaj na razvoj govora i komunikacije
- dete će kasnije krenuti da čita i piše
- nepravilno spavanje
- uticaj na kratkoročno pamćenje
- (ne)razlikovanje stvarnog od nestvarnog sveta
- razdražljivost
- promene u raspoloženju (kada se ekran ugasi)
Telefon smanjuje interakciju sa roditeljima
Prvih nekoliko meseci beba uči o svetu oko sebe posmatrajući, dodirujući i, stavljajući stvari u usta, objašnjava Katarina. To ne znači da će joj baš sve odmah biti jasno ali polako uči.
– Već sa pola godine dete može da razazna izraze lica svojih roditelja – kada su nasmejani ili ljuti, po tonu glasa može da vidi da li su raspoloženi ili ne. Beba koja je naviknuta da gleda u ekran ne može sa lakoćom da ima interakciju sa roditeljima jer joj je pomešana stvarnost sa stvarima koje vidi sa ekrana.
Sa druge strane, i roditelji prave grešku ako su pored bebe, a konstantno drže telefon u ruci, upozorava naša sagovornica.
– Dete plače ili guguče, hoće da se igra ili nosi, a roditelj gleda u telefon ne obraćujući pažnju. Dete se može osetiti zapostavljenim zbog nereagovanja a to kasnije u životu može da negativno utiče na razvoj socijalnih veština, komunikacije i igre sa vršnjacima.
Deca do dve godine ne treba da koriste ekrane
Mnogi roditelji se pitaju koja je „prava mera“ kada je u pitanju korišćenje mobilnih telefona, postoji li „bezbedno vreme korišćenja“ mobilnih uređaja i do kog uzrasta deca ne bi trebalo da dolaze u dodir sa tom vrstom tehnologije.
– Deca mlađa od dve godine uopšte ne bi trebalo da provode vreme ispred ekrana bilo koje vrste (TV, mobilni telefon, tablet, računar), izuzev učešća u razgovorima odraslih putem video-četa. U ovom periodu bebin mozak se formira, beba uči, gleda i imitira.
Ekrani ometaju bebu i smanjuju joj koncentraciju
– Da li beba koju hranite, dok gleda u telefon, zna šta je i koliko zapravo pojela? Da li potencijalno ova navika može da izazove poremećaje u ishrani u kasnijem životnom dobu? U ovom periodu beba uči i da se obrće, prevrće, mlatara rukicama i nogicama, otkriva čari hodanja, a uz telefon ona – sedi. Miruje u mestu umesto da bude fizički aktivna, što joj je neophodno za pravilan razvoj tela a posebno mozga. Gleda hipnotizovano u brzo pokretne slike i situacije koje ne razume, jer ne razlikuje šta je stvaran život a šta se dešava na ekranu – objašnjava Ćiraković.
Predškolci ispred ekrana maksimalno jedan sat dnevno
Naša sagovornica istiće da sve ovo važi i za ekrane televizora kao i za mobilni, tablet, računar.
– Potrudite se da kada ste sa detetom u sobi gde se nalazi televizor on ne bude uključen, pogotovo ne da radi non stop. Deca predškolskog uzrasta, od 2 do 5 godina, ne bi trebalo da provode ispred ekrana više od 1 sat dnevno. Neke studije čak podižu granicu na 3 godine. Tih sat vremena treba da bude kvalitetnog i obrazovnog karaktera pre svega, uz prisustvo i asistenciju roditelja. Za decu uzrasta od šest i više godina, preporuka je da roditelji sami kreiraju plan korišćenja uređaja sa ekranima – napominje Ćiraković.
Ovaj plan se odnosi na ograničenja u vremenu, kvalitetu, ali i kreiranje porodičnih pravila (nema ekrana tokom obroka, pred spavanje, noću…). Onoliko vremena koliko dete provede ispred ekrana (naprimer pola sata), duplo više mora da provede u fizičkoj aktivnosti (sat vremena).
Roditelji treba da daju dobar primer deci
Nove tehnologije ,,idu na ruku deci i osmišljena su tako da se deca brzo snađu i nauče baš sve što im je potrebno za korišćenje pametnih spravica. Stoga se javlja pitanje na koji način rodilteji mogu zaštitit decu od štetnog uticaja i opasnosti koje se kriju iza korišćenja mobilnih telefona?
– Roditeljima je takođe pripala još jedna važna uloga i odgovornost – oni su ti koji moraju da odluče o upotrebi tehnologije u kući i porodici. A „odlučivanje“ u ovom smislu znači razgovor, planiranje i raspored upotrebe telefona, računara, tableta (pa čak i televizora), medija, strogo ograničavanje vremena koje deca posvećuju ekranima, pronalaženje novih načina zabave u porodici i planiranje zajedničkih aktivnosti.
Ono što je takođe važno, a što ume da bude poprilično zahtevno, je da roditelji treba da daju dobar primer deci vlastitim promišljenim i selektivnim korišćenjem tehnologije.
- Uz sve pozitivne aspekte, roditelji moraju da znaju i negativnom uticaju mobilnih telefona, a posebno video igrica, na razvoj deteta.
– Da bi se deca predškolskog uzrasta pravilo razvijala potrebno je da vreme provode ne samo u digitalnoj sferi već i u socijalnoj, aktivnoj, kreativnoj, slobodnoj igri. Bitno je izbeći zamke stvaranja zavisnosti od interneta, mobilnog telefona i video igrica a koja je poprimila epidemijske razmere. Odrastanje dece u digitalnoj eri postavlja nove izazove pred roditelje ali i pred decu. Potencijal novih tehnologija je veliki, ali postoje i određene opasnosti koje ne smemo da ispustimo iz vida.
Treba izvući najbolje iz digitalizacije
Tehnologija je prisutna u životima ljudi zbog bržeg i jednostavnijeg obavljanja svakodnevnih zadataka. Danas je tehnologija potrebna, neizbežna, a uz to i zabavna te je od velike važnosti naučiti kako da doziramo i usmeravamo njenu upotrebu, naročito kada je reč o deci predškolskog uzrasta koji su u bitnom, razvojnom dobu.
– Digitalizacija je nešto od čega se ne može pobeći, a ukoliko želimo da naša deca idu u korak sa svetom i tehnologijom, na nama je da im pružimo najbolje i najkvalitetnije što tehnologija može da pruži kada za to dođe vreme.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74