
Foto: M.M./ATAImages
BILI SVESNI DA MOGU DA UGROZE BEZBEDNOST LJUDI: Nova hapšenja za korupciju u slučaju pada nadstrešnice
Privedeni Slobodanka Katanić, menadžer za razvoj investicija AD „Infrastruktura železnice Srbije” i tri člana Komisije za tehnički pregled objekta.
Prema nalazu i mišljenju veštaka mogli su vizuelno da uoče povećan ugib i znake loma uoči rušenja konstrukcije
Slobodanka Katanić, menadžer za razvoj investicija AD „Infrastruktura železnica Srbije” sa sedištem u Beogradu, uhapšena je juče ujutru zbog sumnje da je počinila nekoliko krivičnih dela sa koruptivnim elementima koji su za posledicu imali pad nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra prošle godine kada je stradalo 15 osoba, a dve su teško povređene.
Zbog sumnje da su učestvovali u izvršenju koruptivnih krivičnih dela koja su imala istu posledicu, uhapšeni su i Milutin Savović, predsednik Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, njeni članovi Jelena Vesić i Marija Nenezić. Osumnjičena B. K. nalazi se u bekstvu i za nju će biti predloženo određivanje pritvora i raspisivanje poternice.
Posebno odeljenje za borbu protiv korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu, kako je kazao glavni tužilac Nenad Stefanović, u ovom predmetu postupa zasebno od onog u kojem postupa VJT u Novom Sadu i u kojem je podignuta optužnica protiv 13 okrivljenih. Takođe, naveo je, postupa zasebno i od predistražnih radnji koje preduzima Javno tužilaštvo za organizovani kriminal.
– Krivična dela za koje se terete izvršena su na teritoriji Beograda, iako je tragična posledica nastupila u Novom Sadu. Predmet je formiran nakon što je tužilaštvo izvršilo uvid u krivičnu prijavu od 2. februara, priložene dokaze i pisanu dokumentaciju koja je objavljena na sajtu Vlade Srbije – kazao je tužilac Stefanović.
Katanić, Savović, Vesić, Nenezić i B. K. sumnjiče se da su od 25. marta do 1. novembra 2024. godine, kao odgovorna lica, odnosno članovi Komisije za tehnički pregled radova izvedenih na deonici pruge Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija), kršili zakon, propise i opšte akte tako što nisu sprovodili nadzor, kao i na drugi način postupali nesavesno u službi.
– Sumnja se da su oni od 25. marta do 5. aprila 2024. godine izvršili tehnički pregled objekta stanične zgrade i o tome sačinili izveštaj u Beogradu sa datumom 4. april 2024. godine. Pomenuti izveštaj je sastavni deo Zapisnika o tehničkom pregledu objekta sa datumom 5. april 2023. godine. U izveštaju su konstatovali određene nedostatke, stavili primedbe, ali sa zaključkom da oni ne utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta i sistema – saopšteno je iz VJT u Beogradu.
Tim izveštajem osumnjičeni su potvrdili da je objekat izveden u skladu sa projektima za građevinsku dozvolu i za izvođenje radova, te da je „radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu odobren probni rad, iako su znali da izvršeni obilazak i pregled objekta, kao i Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nisu urađeni u skladu sa svim propisima i pravilima struke”.
Pritom, B. K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade, iako je bila dužna da to uradi. Ipak, ona je u Zapisniku o tehničkom pregledu objekta navela da je to uradila. Sa ovakvim njenim postupkom bili su upoznati i drugi članovi komisije.
PROČITAJTE: NA SNAZI I TREND MENJANJA STRUKTURE: Za 10 godina broj penzionera u Srbiji smanjen za oko 80.000
– Međutim, oni su i pored toga odobrili probni rad objekta stanične zgrade u trajanju od najduže godinu dana i konstatovali da je izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i za izvođenje radova – saopštilo je tužilaštvo.
Osumnjičeni su i posle svega navedenog nastavili da krše Zakon o planiranju i izgradnji i odgovarajući pravilnik jer u toku samog probnog rada objekta nisu proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebne dozvole i nisu dostavljali izveštaje o tome investitoru, iako su prema nalazu i mišljenju veštaka mogli vizuelno da uoče znake loma, koji su bili uočljivi u danima koji su prethodili rušenju nadstrešnice, odnosno da uoče povećani ugib na nadstrešnici.
– Tehnički pregled objekta prema Zakonu o planiranju izgradnji i odgovarajućem pravilniku jeste osnov za početak korišćenja prostora krila B, pa su propusti osumnjičenih sa tako izvršenim tehničkim pregledom objekta, u uzročno-posledičnoj vezi sa padom nadstrešnice – navode u beogradskom VJT.
Članovi komisije su bili svesni da usled ovakvog nesavesnog postupanja može nastupiti teža povreda prava drugog, što se i dogodilo. Takođe, bili su svesni i da će preinačeni ili lažni izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do obrušavanja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vestibila B na objektu stanične zgrade. Ne postupajući po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite, osumnjičeni su, takođe, izazvali opasnost za život i telo putnika i drugih lica, usled čega je nastupila navedena posledica – navodi tužilaštvo.
Zbog svega pobrojanog, osumnjičenima se na teret stavljaju krivična dela nesavestan rad u službi i krivično delo teško delo protiv opšte sigurnosti.
– Kada je u pitanju Katanićeva, sumnja se da je ona, od septembra 2020. godine do 1. novembra 2024. godine u Beogradu, kao menadžer za razvoj i investicije u AD „Infrastrukture Železnice Srbije” Beograd bila zadužena da koordinira i prati projekat modernizacije i rekonstrukcije mađarsko – srpske železničke pruge na teritoriji Republike Srbije, za deonicu Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija). Takođe se sumnja da je ona ispred investitora AD „Infrastruktura Železnice Srbije” bila zadužena za donošenje odluka u vezi sa pomenutim projektom. Kao odgovorno lice ispred investitora ona je, kako se sumnja, dostavila izveštaj i zapisnike kao i drugu dokumentaciju, iako je znala da Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke. Usled toga je odobren probni rad objekta zgrade Železničke zgrade Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana – sumnja tužilaštvo.
Zatim je, kako navode, Katanićeva iako je znala da radovi na vestibilu krila B nisu završeni, jer o tome nije dobila potvrdu stručnog nadzora da su radovi izvedeni, 12. jula 2024. godine donela rešenje kojim je formirala zajedničku Komisiju za interni prijem krila B. Pomenuta komisija imala je zadatak da izvrši interni prijem tog vestibila kako bi njegovim prijemom putnicima bilo omogućeno njegovo korišćenje i svih sadržaja u njemu. Na taj način došlo je do puštanja u rad vestibila krila B dana 5. jula 2024. godine.
Ona je, kako navodi tužilaštvo, bila svesna da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima može da nanese štetu drugim licima i ugrozi njihovu bezbednost, kao i da će preinačen ili lažni izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, koji nosi datum 4. april 2024. godine, biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do tragedije i pada nadstrešnice.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74