Pre nego što počnete da paničite, razmislite. Nije neophodno da je vaš šef morao proći vašu poziciju kako bi vas razumeo. Zapravo, što više napredujete u karijeri, veća je verovatnoća da ćete stići do toga da nije radio vaš posao.
Postoji verovatnoća da je vaš šef jednostavno stručan u drugom području. Na primer, možda ima vrhunsko znanje za stvaranje Excel tablica, ali nema ličnu Facebook stranicu, a kamoli znanja o izradama kampanja na društvenim mrežama. S druge strane to je nešto u čemu ste vi stručni. I to je sasvim u redu.
Veći problem nastaje ako vaš šef uopšte nije zainteresovan za ono što radite, ne ceni vaš posao, ne veruje vam da ćete proceniti šta treba da učinite da biste uspeli ili ne shvata kako doprinosite ispunjavanju ciljeva kompanije.
S obzirom na to od vas se može očekivati da obavljate posao bez dovoljno potrebnog vremena ili resursa koji su vam potrebni. Dugoročno gledano, može doći do frustrirajućeg odnosa s vašim šefom i drugim kolegama i potencijalno čak uticati na stagnaciju vaše karijere.
Sasvim sigurno, to može da vas demorališe. Ali, zapamtite da vaš šef možda nema loše namere. Možda se prvi put nalazi na rukovodećoj poziciji i treba da mu pomognete da razumeti posao koji obavljate.
Ovo možete pretvoriti u situaciju u kojoj svi pobeđuju – ne tako da naterate svog šefa da razume šta radite na malim nivoima, već tako da ga naterate da se osloni na vas i podrži vas, vaš rad i vašu karijeru.
Kada razmišljate kako da razgovarate sa šefom, uzmite u obzir ovih šest stvari koje možete učiniti da promenite odnos kada sumnjate da vaš šef ne shvata.
Za početak, nemojte pretpostavljati. Samo zato što vaš šef možda nema praktičnog iskustva s najnovijim digitalnim alatima ili vas ne hvali za posao koji obavljate, ne mora nužno značiti da ne zna šta radite i da ne ceni vaš trud. Posao vašeg šefa jeste da vidi širu sliku.
Stoga, odvojite vreme kako biste shvatili radi li se o tome da vaš šef zaista ne razume ono što radite ili kako se uklapate. Evo nekoliko načina kako da to učinite.
Pre nego što osvestite kako da razgovarate sa šefom – guglajte ga. Koje je njegovo dosadašnje iskustvo? Mogao bi imati više praktičnog iskustva nego što mislite u pozicijama sličnima vašoj. Ili ne. U svakom slučaju, ove informacije biće vam od velike koristiti i moći ćete ih iskoristiti za to kako razgovarati sa šefom.
Kolege koji su već radili s vašim šefom mogli bi vam pružiti uvid. Iskoristite te resurse. Možete ih to pitati ovako: “Hej, prema tvom iskustvu, koji je najbolji način da upoznam Martu i dobijem njno prihvatanje i podršku?”
Kao menadžeru, pravo je osveženje imati podređenu osobu koja vam kaže: “Hej, znam da radiš na većim poslovima, pa ne želim gubiti vreme detaljima koje već znaš. Slobodno me zaustavi ako ulazim u takvo područje” ili “Hej, znam da si me zaposlio da radim na XYZ-u i nadam se da ću pritom moći da iskoristim tvoje iskustvo.” A kada privučete njihovu pažnju, objasnite što je uključeno u ono na čemu radite.
Zapamtite, zapravo je u redu ako vaš šef nije upoznat s najsitnijim detaljima vaše radne pozicije. Ono što je još važnije jeste da vam može pomoći i podržati vas – bilo da vam daje više resursa, ukloni druge obaveze kako bi vam omogućio da se koncentrišete na glavne prioritete ili samo slušajući i rešavajući probleme s vama. Ali treba znati pitati na pravi način.
Komunikacija je ključna. Ključno je pristupiti svom šefu kada je slobodan i otvoren da vam posveti svoju punu pažnju. Zakažite vreme sastanka jedan na jedan od 15 do 30 minuta. Pozovite ga na kafu van kancelarije i osigurajte da vam drugi prioriteti ne ometaju zajedničko vreme.
Uradite “domaći zadatak” pre nego što sednete na sastanak. Odaberite jednu stvar koju radite – specifičan i složen zadatak koji je očito potreban za postizanje većih ciljeva vašeg šefa – za koju vam je potrebna pomoć na neki način.
Vežbajte predstavljanje problema u trajanju od 30 sekundi, a pritom postavite sebi jasna pitanja: Niste sigurni kojim od dva puta da krenete? Treba li vam neki doprinos drugih članova tima? Treba li vam dan bez sastanaka da se posvetite nečemu što zahteva fokus? Šta god bilo, budite sigurni da možete biti precizni.
Vaš šef će odgovoriti na jedan od dva načina:
1. Postavljaće vam pitanja i pokazati želju da saznate više kako biste zaista mogli bolje razumeti temu što će vam pomoći u usmeravanju. Može vam ponuditi predloge, ali i priznati da ne zna o čemu govorite, i to je u redu. Ovaj je odgovor ideala za vas kako biste razgovorom razradili detalje. Uvek imajte na umu zašto je to dugoročno važno. Vaš je posao pomoći im da vide vas i vašu vrednost.
2. Uznemiriće se i reći vam da sve pokušate sami da shvatite– ne zato što ne žele da vam pruže priliku za profesionalni razvoj, već zato što nema hrabrosti da prizna da ne zna i nije mu dovoljno stalo da pokuša da shvati. Kad vam šef ne želi ponuditi ništa u smislu saveta ili čak nije znatiželjan, možete biti prilično sigurni da radite za šefa koji to ne shvata – i ne želi da shvati.
Osvestite kako vaš rad doprinosi ciljevima kompanije
Vaš šef takođe ima naređenja s viših vrhova i pokušava dati sve od sebe kako bi postigao rezultate. Dobri lideri moraju znati odrediti prioritete, planirati i komunicirati. Postoji svrha onoga što rade i kako to rade. Vaš je posao naučiti šta je važno vašem šefu, šefovima vašeg šefa i sveukupnoj kompaniji i njenim deonicima – a zatim se pobrinuti da to postignete.Drugim rečima, pobrinite se da razumete kako ono što radite doprinosi ciljevima.
Svaka kompanija ima sveobuhvatnu misiju. Šta vi radite da je ostvarite?
Na primer, ako je misija “postati vodeći na tržištu XYZ”, vaša kompanija može ciljati da poveća prodaju za 10% u odnosu na prošlu godinu. Ako ste zaduženi za finansije, možda ste odgovorni za deo tog povećanja.
Ako ste inženjer, vaš tim može doprineti cilju koje prodajna strana može koristiti za povećanje prodaje prema postojećim klijentima i koncentrisati se na privlačenje novih.
Nastavite raditi na istraživanju kako biste došli do jasnih, delotvornih i dostižnih ciljeva na koje se možete koncentrisati.
Istaknite se svojim postignućima
Nije dovoljno samo znati koliko je ono što radite važno za ukupni uspeh vašeg tima, i kompanije. Morate biti sigurni da i vaš šef to zna. Dakle, ne smete se stideti svojih postignuća i trebali biste ih pokušati uokviriti u smislu kako doprinose ciljevima cele organizacije.
Znamo, znamo: samopromocija možda nije vaša najbolja stvar. I svi se nadamo da će drugi samo primetiti naš dobar rad, a da se time ne moramo “hvaliti”. Ali istina je da ako radite sjajan posao, ali niko ne zna za to, to vam ne može pomoći za napredak u karijeri.
Ako se vi i vaš šef ne sastajete redovno, bilo nedeljno ili dvonedeljno počnite to činiti odmah. Upišite se u njegov kalendar i dogovorite sastanke.
Ako imate navedene ciljeve, upotrebite te činjenice da započnete svoj razgovor jedan na jedan: “Tako mi je drago što ste se mogli sastati sa mnom, [ime šefa]. Znam da kompanija očekuje XYZ do kraja godine. Kao što znate, naš odel podržava taj cilj, a ja radim s višefunkcionalnim timovima na postizanju. Sastavila sam prezentaciju nekih dosadašnjih brojki i uzbuđena sam [navesti zašto ste uzbuđeni].”
Nemojte to samo izgovoriti i ostaviti tako. Zapišite to u jasnom, sažetom dokumentu koji ćete podeliti sa svojim šefom tokom sastanka ili u e-mailu koji šaljete nastavno na razgovor.
Navedite sveukupne ciljeve kompanije, doprinose vašeg tima i što ste kao pojedinac učinili da pomognete u ostvarenju tih ciljeva. I nemojte samo nabrajati dnevne zadatke koje obavljate. Morate ih uokviriti kao merljiva postignuća. Kako su vaši zadaci doprineli? Kako ste racionalizovali procese? Kako ste pomogli smanjiti troškove ili postaknuti timski rad? Usmerite svog šefa da vidi vrednost u onome što radite i koliko ih činite sjajnima.
Zamolite svoje kolege da prenesu svoje pohvale
Ako vaš šef nije voljan čuti vas, vaš sledeći korak je organizirati da drugi govore umesto vas. Iskoristite snagu svoje interne mreže i mišljenja onih koji iz prve ruke vide sve što radite.
Kad god radite na projektu i kolega vas pohvali, zamolite ih da podele svoja razmišljanja s vašim nadređenim. Učinite isto s klijentima i spoljnim saradnicima s kojima sarađujete.
Jednostavno recite nešto poput: “Hej, hvala ti. Volim da radim s tobom i s tvojim timom. Misliš li da bi mom šefu mogla poslati poruku o tome koliko smo dobro sarađivali i što smo postigli? To će mi puno značiti”.
Bilo da daju ili ne daju izjavu u vaše ime vašem šefu, prikupite sva ta priznanja i držite ih pri ruci. I nemojte čekati godišnji pregled uspešnosti da biste ih podelili. Neka vam postane praksa da svaki mesec razgovarate o tome kako saradnici u celoj kompaniji cene vaš trud. Ako ne možete dogovoriti redovne sastanke jedan na jedan (ili ste bili neuspešni u organizaciji tih sastanaka), dostavite im novosti putem kratkih e-mailova.
Budite realni
Što ako vas još uvek niko nije primetio, ne možete naterati svog šefa da razume, pomogne, ceni ili čak mari za ono što radite?
Jedina osoba koju možete promeniti ste vi sami. Ako ste učinili sve što možete kako biste pomogli svom šefu da razume ono što radite, a još uvek ga ne možete naterati da prizna vaše zasluge, nije mu stalo do vas i do onoga što radite, možda je vreme da razmislite o tome i krenete dalje i date otkaz. Nemojte nastaviti raditi za one koji vas ne zaslužuju.
Neupućeni šefovi i kompanije bez pravih lidera su stvarnost. Ali oni ne moraju biti vaša stvarnost. Neki ljudi nikada neće razumeti ili ceniti ono što dobijaju od zaposlenih. To je istina koju je teško osvestiti, ali je ono što se mora učiniti kako bi vas drugi cenili. Teško je početi ispočetka i pronaći drugi posao, ali još je teže pokušavati naterati druge da vide koliko vredite.
Zato duboko udahnite i počnite tražiti kompaniju koja će vas ceniti gde ćete moći nastaviti karijeru. Napišite motivaciono pismo, a nakon što vas pozovu na razgovor za posao budite oprezni. Dobro procenite kulturu kompanije i stil upravljanja vašeg budućeg šefa pre nego što prihvatite ponudu za posao. Dugoročno ćete biti zahvalni sebi što ste nastavili dalje. A vaša nova kompanija i šef će biti zahvalni što su vas pronašli.