IMATE VREMENA ZA RAČUN: Novo produženje roka za plaćanje struje
Elektroprivreda Srbije ponovo je pomerila rok za plaćanje novembarskog računa, a elektronsko plaćanje „očekuje se od sledeće nedelje“
Građani koji do sada nisu platili struju, jer nisu dobili račun ili su ga dobili kasno, moći će da ostvare redovan popust od 5% ukoliko račun plate do 29. januara.
To je novi rok koji je za plaćanje novembarskog računa dala „Elektroprivreda Srbije“, koja je od sredine decembra pod udarom hakera i još nije oporavila svoj računarski sistem.
Izvršni direktor snabdevanja, Radovan Stanić, kaže za RTS da „EPS“ intenzivno radi da se omogući elektronsko plaćanja računa za struju, i da se očekuje da će tokom sledeće nedelje početi da radi
– Svi kupci koji do tada izmire račune, moći će da ostvare popust od pet odsto. Smatramo da na taj način izlazimo kupcima u susret, jer ne smeju trpeti zbog naših problema, koji su uzrokovani hakerskim napadom. Očekujemo da ćemo tokom sledeće nedelje biti u prilici da saopštimo da portal „Uvid u račun“ radi. Akcenat je na povećanju bezbednosti okruženja da bi podaci kupaca bili zaštićeni – kaže Stanić.
STIŽE NOVA NOVČANA POMOĆ: Ovo su uslovi za prijavu, saznajte da li ste na listi
Reklamacije na dobijene račune za struju, za koje se mnogi korisnici žale da su dvostruko veći od prethodnih, iako je oktobarsko povećanje cene bilo samo oko 9%, zasad se „mogu dostaviti EPS-u pisanim putem“.
Stanić napominje da hakerski napad nema veze sa načinom obračuna, koji je posledica očitavanja brojila za mesec dana, ističući da je zasad otežano rešavanje reklamacija.
Elektroprivreda se oporavlja od decembarskog sajber napada, koji je otežao isporuku i naplatu novembarskog računa za struju domaćinstava. Stanić kaže da njihovi IT stručnjaci „maksimalno rade na zaštiti sistema i podataka“, ali podseća da „EPS“ „ne sprovodi istragu zbog hakerskog napada“.
Stanić ističe da je „EPS“ pre Nove godine odštampao i isporučio račune za struju domaćinstvima „Pošti“, kao i da očekuju da su ovih dana stigli na prave adrese.
– Vanrednim angažovanjem svih zaposlenih, uspeli smo da taj posao završimo do kraja. Znajući da posao na vreme nije završen, došlo je do pomeranja roka za plaćanje – navodi Stanić.
Ističe da su popusti i olakšice obračunati najugroženijim građanima i penzionerima i za oktobarski i novembarski račun za struju.
Govoreći o naplati, Stanić kaže da, s obzirom na situaciju, nisu nezadovoljni.
– Građani razumeju situaciju, odazivaju se i plaćaju račune. Odbranićemo se od sajber napada. Molimo za strpljenje i zahvaljujemo se na razumevanju – napominje izvršni direktor snabdevanja u EPS-a.
Blokirani računi, ukradeni ugovori?
Šta se tačno događa i koliko je EPS odmakao u rešavanju ovog problema, u javnosti nema informacija ni od tog državnog akcionarskog društva čiju polovinu UO čine stručnjaci iz Norveške, ali ni od Nacionalnog CERT-a Srbije, koji bi trebalo da se bavi nacionalnom sajber bezbednošću.
Iz EPS-a smo 19. decembra obavešteni da se oporavljaju od „nezapamćenog hakerskog napada kripto tipa“ a poslednje obaveštenje za javnost na sajtu CERT-a datira od 22. decembra tiče se „Aktuelne fišing kampanja na Viber-u“ a o potonjem incidentu u EPS-u nema ni reči.
Isti problem sa sajber napadom imali su u novembru i Slovenci, kojima je takođe tražen otkup šifri za podatke. Po tome što su se na darkvebu pojavili ukradeni podaci iz Slovenije, izgleda da oni nisu platili a rok EPS koji su dali hakeri ističe ovih dana.
Prema pisanju medija, hakerska grupa „Kilin„ (Qilin) preuzela je odgovornost za napad i na njenom sajtu se navodi kako EPS ne stupa u kontakt sa ucenjivačima i ne želi da reši problem bez gubitaka i rizika po reputaciju.
„Pored blokiranih servera, ukrali smo ogroman deo privatnih podataka kompanije. Privatni ugovori, ugovori sa partnerima unutar i van zemlje, finansijska dokumenta, ugovori o kreditu, izveštaji, bilansi, ogroman broj privatnih mejl korespondencija“, navode iz hakerske grupe.
Sa foruma „Bezbedan Balkan“, koji okuplja stručnjake za bezbednost na internetu, duže od godinu dana upozoravaju javnost i nadležne institucije na različite propuste i incidente koji se odnose na digitalnu zaštitu sistema EPS-a.
Tokom 2023. godine na crnom tržištu našli su se navodni mejl nalozi, kao i mejl prepiske zaposlenih u EPS-u, ugovorima, obračunima, porukama sindikata, izvestili su sa ovog foruma.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74