
82 KM KOJI SU PROMENILI SVET: Sve zanimljive činjenice o Panamskom kanalu koje morate znati!
82 kilometara koji su promenili svet – kanal koji za prolazak naplaćuje i preko 300 hiljada dolara. Žila kucavica pomorskog sveta i prolaz koji je spojio dva okeana fascinantan je u svakom pogledu, a još kad pročitate sledeće brojke koji se na njega odnose, ostaćete verovatno bez teksta.
Otkad je sveta i veka, ljudi su savladavali okeane i mora. Kolumbo je otkrio Ameriku, Magellan oplovio svet, ali u njihovim vremenima putovanja su trajala mnogo duže. Razlog tome nisu samo brodovi koje je pokretala snaga vetra dok ih danas pokreću snažne turbine, već i prokopani kanali koji su omogućili bolje povezivanje sveta i brži dolazak na odredište. Jedan od takvih kanala je i Panamski kanal izgrađen 1914. godine, koji je uz Sueski najslavniji i najpoznatiji na svetu pa smo ga odlučili predstaviti kroz brojke, krenimo…
1881. – Godina u kojoj je počela izgradnja kanala, tj. prvi pokušaj izgradnje koji je vodila francuska kompanija.
1889. – Gradnja je stala, zbog bankrota gore spomenute kompanije.
22 000 – Broj radnika koji su izgubili život pri pokušaju izgradnje kanala za osam godina.
800 000 – Broj deoničara koji su izgubili novac nakon propasti projekta.
1904. – Amerikanci uzimaju projekt pod svoje.
1914. – Deset godina kasnije, uspešno ga završavaju i kanal je otvoren.
5 600 – Broj poginulih radnika za vreme američke izgradnje kanala.
82 kilometara – Dužina kanala.
8 000 milja – Alternativni pravac (u slučaju da kanal ne postoji) preko rta Horn.
8 – 10 sati – Vreme potrebno za prolazak kanala.
8,6 milijardi dolara – Iznos koji su SAD potrošile na izgradnju kanala.
40 – Broj brodova koji prosečno dnevno prođu kroz kanal.
1 milijarda dolara – Kanal donese godišnje ekonomiji Paname.
72 dolara – Cena koja se plaća po brodskom kontejneru. S obzirom da brodovi mogu preneti do 4 400 kontejnera, pojedini brodovi znaju platiti nešto više od 316 hiljada dolara kako bi prošli kroz kanal.
0.36 dolara (36 centi) – Iznos koji je platio Richard Haliburton kako bi preplivao kanal.
5.25 milijardi – Iznos je koji će se uložiti kako bi se udvostručio kapacitet kanala.
99 posto – Brodova bez problema može proći kroz ovaj kanal.
Panamski kanal je iskopan u periodu od 1883. do 1914. Dug je 82 kilometara i prostire se kroz Panamski zemljouz, povezujući Atlantski i Tihi okean. Zbog krivudavog oblika Paname, Atlantski okean je na severnoj, a Tihi okean na južnoj strani kanala, što je suprotno od uobičajene orijentacije ovih okeana prema Američkom kontinentu. Na najužem mestu je širok 91,5 m, a na najširem 350 m. Dubina iznosi 13,7 m.
Uz Suecki kanal predstavlja jednu od najvažnijih pomorskih arterija sveta. Sagrađen je 10. oktobra 1913. godine. Jedan od najvećih i najtežih građevinskih projekata ikada izvedenih, imao je ogroman uticaj na pomorski saobraćaj između dva okeana. Panamski kanal, kao najkraći morski put između Tihog i Atlantskog okeana, prokopan je na panamskoj prevlaci u Srednjoj Americi.
Izvor: opusteno.rs
Foto: Panamski kanal/Vikipedija
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74
Pročitaj još iz rubrike

OVA VEŽBA NORMALIZUJE KRVNI PRITISAK: Kako pravilno raditi čučnjeve?
