Izvor:
25.08.2024 u 15:51
0

KUPUJU LI SRBI ROBU NA AKCIJI: Čak 60 % robe pazare isključivo na sniženju

Akcijska prodaja čini 30 do 60 odsto ukupnog prometa u srpskim prodavnicama, pokazala je anketa koju je Narodna banka Srbije sprovela u šest trgovinskih lanaca.

Istraživanje je pokazalo i da je značaj prodaje na sniženjima sve veći, a analitičari NBS su podsetili da je pojava inflacije u proteklom periodu širom sveta uticala na izmene u navikama potrošača i strukturi njihove potrošačke korpe.

Akcijska prodaja se prema važećem zakonu o trgovini definiše kao „prodaja robe ili usluga po ceni koja je niža od prethodne i traje ne duže od 31 dan“, ističe se u osvrtu NBS posvećenom toj temi u okviru najnovijeg Izveštaja o inflaciji.

– Ograničenje trajanja akcijske prodaje kod nas na razdoblje od najviše 31 dan motivisano je potrebom da se potrošači ne dovedu u zabludu u pogledu povoljnijih uslova kupovine nego što zapravo jesu ako bi ove akcije previše trajale – ističe NBS i skreće pažnju da postoje različita mišljenja po tom pitanju.

U prošlogodišnjoj Beloj knjizi Saveta stranih investitora iznet je predlog da bi trajanje akcijske prodaje trebalo produžiti na dva meseca, što bi, kako se ocenjuje koristilo i potrošačima i trgovcima.

– S druge strane, stavovi pojedinih trgovaca su da prekomerno trajanje akcijske prodaje dovodi u pitanje samu redovnu cenu proizvoda i da može dovesti u zabludu potrošače po pitanju percepcije realnog efekta snižene cene – ističu u NBS.

Istraživanje je pokazalo i da se dominantno učešće odnosi na nedeljne i mesečne akcije, dok su vikend-akcije kao format akcijske prodaje manje zastupljene. Iako je u poslednje vreme u većini trgovinskih lanaca prisutan i koncept trajno niskih cena, ovaj vid prodaje za sada ima nisko učešće u ukupnoj prodaji. Istraživanje je pokazalo i da je u pet od šest anketiranih velikih marketa porasla akcijska prodaja u odnosu na višegodišnji prosek, što je posledica promena navika potrošača.

Troškove akcijske prodaje, osim tgovaca, snose i proizvođači i dobavljači, ali najveći teret, oko 60 odsto, snose trgovci.

AKCIJSKA PRODAJA ZBOG SLABE KUPOVNE MOĆI POTROŠAČA

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) ističe da nema nikakvu dilemu da visok procenat akcijske prodaje u ukupnoj prodaji u trgovisnkim lancima u Srbiji nije posledica konkurencije, već isključivo slabe kupovne moći potrošača.

– Pitanje za konkurenciju je, ako je tržišna utakmica fer i svi igrači se ponašaju kao konkurenti zašto nemamo stalno niske cene? Svi mi koji se bavimo zaštitom porešača znamo da velika većina potrošača kupuje robu isključivo na akcijama. I nije mi strano to da se oko 45 odsto hrene proda na akcijama jer hranu kupujemo svaki dan i ne možemo čekati da ona bude na akciji – kaže Nikolić.

Prema njegovim rečima postoje neke manje trgovine gde su nekada redovne cene niže od tih akcijskih cena u velikim marketima.

– Potrošači moraju da budu neka vrsta istraživača i da upoređuju cene. Istu ili sličnu vrstu robe možete naći u nekoj manjoj prodavnici kao redovnu cenu – naglašava Nikolić.

Interesantno je i to da u trgovinskim lancima koji imaju svoje trgovinske marke učešće akcijske prodaje se kreće od 20 do čak 80 odsto.

Kada je reč o strukturi robe na akcijama istraživanje je pokazalo da prehrambeni proizvodi na akcijama učestvuju sa oko 45 odsto u ukupnom prometu, dok se kod proizvoda iz kategorije kućna hemija i lična nega u proseku oko 70 odsto ostvarenog prometa realizuje putem akcija.

Profesor Milojko Arsić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu smatra da je rast akcijske prodaje posledica velike konkurencije trgovinskih lanaca na tržištu Srbije.

– Imamo veliki broj krupnih tregovinskih lanaca kao i nekih malih prodavnica, velika je konkurencija robe, asortiman je dobar i na taj način trgovci pokušavaju da povećaju prodaju. To može da znači i da su uobičajene cene visoke, ali pre svega je to posledica toga da se u uslovima oštre konkurencije pokušava povećati prodaja – ističe Arsić.

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter