DIREKTOR TELEKOMA PORUČUJE: Veštačka inteligencija i 5G tehnologija će promeniti svet
VELIČINA TEKSTA
Generalni direktor kompanije Telekom Srbija Vladimir Lučić izjavio je da će veštačka inteligencija zajedno sa 5G tehnologijom promeniti svet.
Lučić je ur rekao da je Telekom Srbija spreman za 5G mrežu i da će ona biti uvedena krajem ove ili početkom sledeće godine.
Ona će omogućiti automatsko upravljanje mašinama, raznu vrstu robotizacije i primenu nano-robota u medicini, dodao je Lučić.
„Mi smo spremni za 5G mrežu, jer određen broj baznih stanica repetitora koje mi sad uzimamo, već podržava 5G, ali da bi pustili 5G, treba faktički da regulator, zajedno s ministarstvom, podeli taj frekventni opseg za 5G, kako bi korisnici, onda kada pustimo 5G, videli sve benefite. Mi to očekujemo do kraja ove godine, ili početkom sledeće, ali verovatnije krajem ove, i samim tim sledeće godine ćemo mi snažno krenuti u razvoj. Mi ćemo brzo razviti, kako već imamo izgrađenu optičku mrežu, imamo bazne stanice koje podržavaju 5G, mi ćemo vrlo brzo uključiti mrežu“, rekao je Lučić.
Prema njegovim rečima, prvo će industrija, a zatim i građani osetiti sve prednosti tehnološke revolucije koju sa sobom donose 5G mreža i veštačka inteligencija.
„U toj drugoj fazi građani će faktički primeniti ekstremne benefite. Od same edukacije do primene u medicini, jer zamislite sad veštačku inteligenciju koja skoncentriše sve moguće dijagnoze sveta za jednu bolest a plus uz pomoć nanorobota će moći u organizmu da se detektuju rani oblici najtežih bolesti“.
Spekulacije o štetnosti zračenja 5G mreže apsolutno nisu tačne, tvrdi Lučić, uz napomenu da se radi o jednoj tehnologiji koja je izuzetno humana i praktična za korisnike.
„Generalno uvek je bilo strah od tih baznih stanica i ranije. Ali moraju ljudi da shvate da drže mobilni telefon pored glave, a plaše se neke velike bazne stanice, iako je to dvosmerna komunikacija. Mobilni telefon faktički zrači istom snagom kao i ta bazna stanica, nego ona deluje veliko, pa deluje snažno. Dakle, za korisnika je bolje da ima što bolji signal bazne stanice, bolje mu je da mu bazna stanica bude što bliže, jer mobilni telefon što ima bolji signal radi sa manjom snagom. I ta snaga je nekoliko desetina puta veća kada imate bolji signal. Tako da je upravo obrnuto od onog što ljudi misle“, rekao je Lučić i dodao:
„Što ste bliži baznoj stanici, za vas je sigurnije, jer u stvari mobilni telefon držite pored glave i pričate, a on radi sa boljom snagom u zonama gde je mala pokrivenost. Mobilni telefon radi sa jakom snagom, a njega faktički držite pored glave. Mada i tad on ne prelazi te granične vrednosti“.
Svaka industrija koja ne bude već sad analizirala kako će veštačka inteligencija uticati na njih, može da zaostane u razvoju, ocenio je Lučić.
Otkrio je da će Telekom Srbija u sledećih par godina probati veštačkom inteligencijom da zameni prvi nivo u Call centru, tako da veštačka inteligencija daje odgovore korisnicima.
„To će doprineti, ne samo optimizaciji troškova, zbog ljudske snage, nego i brzom odgovoru. Često korisnike nervira, pogotovo kada su neke isključenja ili smetnje zbog nevremena, što onda čekaju 4-5 minuta. Ta mašina će odgovarati svakome u sekundi i mislimo da ćemo taj prvi nivo odgovora u sledećih par godina zameniti“, rekao je Lučić.
Dodao je da Telekom Srbija ima nekoliko projekata aktivne primene veštačke inteligenciju u oblasti optimizacije i planiranja mreže. Postoje, kako kaže, razni alati veštačke inteligencije koje mogu da predvide da će u vašem sistemu da se pojavi neka smetnja, čak unapred, što dodatno može da poboljša kvalitet.
Tvrdi da mu nije jasan strah pojedinih ljudi u veštačku inteligenciju i da bi ona mogla dovesti do kraja sveta.
„Meni je taj strah potpuno nejasan jer vi ste videli sami da su ljudi zbog svoje pohlepe i sujete doveli svet na ivici nuklearnog grata. Evo sad, po ko zna koji put nalazimo se na ivici velikog grata, a plaše se veštačke inteligencije koji su u stvari softverski alati koji su sami ljudi napravili. I mislim stvarno da će oni biti pod apsolutnom kontrolom ljudi i da će u nekom humanom smislu razvoj tehnologije biti od pomoći. Tako da je to jedna vrsta po meni baš neargumentovanog straha“.
„Konkurencija je dobrodošla i dobra“
Govoreći o konkurenciji, Lučić je rekao da je ona dobrodošla i i dobra, zato što pokreće i vas da budete bolji.
„Ako hoćete da budete lideri, morate imati kvalitet, ne možete dugoročno prevariti korisnika. I zato je bio komplikovan ovaj projekat koji smo radili, jer smo morali kvalitetom prvo da dostignemo našu konkurenciju u kablovskoj. Što se tiče mobilne, tu smo već, mislim od 2004, 2005. broj 1. Inače, igrom slučaja, ja sam i taj projekat vodio od 2001. do 2008. I faktički tad, kad sam preuzeo MTS, mi smo tada bili mali operator, konkurencija Mobtelu, pa smo postali broj 1 i zadržali smo tu poziciju. Ali morate pre svega se potruditi da kvalitetom zadržite korisnike i naravno nivoom cena koji mora biti konkurentan. I te dve stvari morate jednostavno držati non-stop u fokusu“, rekao je Lučić.
Dodao je da je ponosan na uspeh u Crnoj Gori, gde je kako kaže, Telekom kao treći igrač na tržištu postao broj jedan.
„Dokazali smo se u konkurenciji Dojče Telekoma i Telenora, u drugoj zemlji da uđemo na tržište i postanemo broj 1, da znamo i takvu igru da odigramo. I zato mislim da je Telekom jedna kvalitetna firma koja ima dobru strategiju, zasnovanu pre svega na ove tri zemlje, Srbiji, BiH i Crnoj Gori i na dijaspori. Jednostavna je strategija da bi što lakše monetizovali sadržaj i naše servise. Fokusirani smo na ljude iz regiona i na ljude iz ovog regiona gde god da su u svetu. I zato mislim da ćemo samo rasti“, poručio je Lučić.
Transformacija telekomunikacionih kompanija
Nedavno je u Kopenhagenu održana telekomunikaciona konferencija na kojoj se moglo čuti da stanje na tržištu nije toliko dobro za telekomunikacione kompanije i da je neophodna transformacija industrije.
Na pitanje gde je Telekom Srbije sad i da li istu muku muči, Lučić je rekao da je kompanija na čijem je čelu uspela da se transformiše i izgradi, a paralelno s tim pronađe nove izvore prihoda.
„Svi Telekom operateri imaju istu muku. Prihodi koji su ranije imali od međunarodnog saobraćaja, od običnih poziva, SMS-a koji su bili u stvari suština profita i prihoda pre 10 godina, sad gotovo da i ne postoje, padaju jer svi koriste socijalne mreže. Pametni telefon i brz razvoj interneta i pametnih telefona faktički je doprineo da mi na te prihode ne možemo da računamo u budućnosti“, rekao je Lučić.
Sa druge strane potpuno jasno da svi telekom operateri moraju da izgrade optičku mrežu i investiraju u 5G.
„Znači s jedne strane treba snažno investirati, a s druge strane deo prihoda koji je bio suština nestaje i onda moraju da se nađu novi izvori prihoda, da se transformišu kompanije, da se kompanija u stvari približi načinu funkcionisanja digitalnih platformi kao što su Amazon, Facebook, Google, da se od njih nauči jer faktički one u stvari sada stvaraju više prihoda i profita od telekomunikacionog sektora koji su prvi do korisnika“.
Tvrdi da je Telekom Srbija bio u težoj situaciji pre šest godina jer je imao malo tržišno učešće u segmentu televizije i pad tržišnog učešća u internetu.
„Mi u glavnim gradovima, Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu imali smo manje od jedan odsto tržišta. Mi smo za ovih šest godina uspeli da se transformišemo. Pre svega da dođemo do broja 1 u svim uslugama i da budemo tu ubedljivi. Da izgradimo optičku mrežu, napravimo dobru osnovu sa brojem baznih stanica 4G za razvoj 5G-a. A s druge strane da napravimo i nove izvore prihoda koji su pre svega sadržaj. Moram da kažem da su u dijaspori izuzetno atraktivni naši sadržaj, naši kanali i digitalni servisi kroz naš fond za finansiranje startupa. Znači, mi smo uspeli da se transformišemo od postojećih usluga, uspeli smo da dupliramo prihode i napravimo bazu nekih budućih prihoda“.
Lučić kaža da je zadovoljan ostvarenim prihodima u prošloj godini, posebno što su oni napravljeni u vreme svetske krize, koja je pogodila i Telekom Srbiju, pre svega u troškovima finansiranja.
„Prihodi su bili rekordni. Prvi put su oni preko dve milijarde. Inače, na kraju naš cilj je da imamo tri milijarde prihoda. Mi smo kada sam došao, kada sam vratio u 2018. krenuli sa milijardom, do sada smo već došli na dve milijarde prihoda. Cilj nam je da bude tri. Ova godina, što je dosta bitno, prvi kvartal je već 10 odsto veći. Bolji su rezultati što se tiče prihoda i profitabilnosti u odnosu na prošlu rekordnu godinu, pre svega zbog velikog broja korisnika interneta i multimedija. Samo prošle godine imali smo novih 160.000 korisnika kao grupa. Oni jesu suština budućeg održivog prihoda“.
„Svako dobronameran ko je gledao finansije Telekoma Srbije, zna da prvo morate da uložite u infrastrukturu i sadržaj, pa tek onda da dobijete benefite od korisnika. Korisnika koga ste uzeli u novembru jedne godine, a dali ste mu možda još 12 meseci za dinar, on tek za dve godine donosi pun prinos vašem prihodu. I zato je taj trend rasta prihoda bio postepen, ali i zato on nastavlja da raste. A imamo rast korisnika ne samo u dijaspori, nego i u Srbiji, Bosni, Hercegovini i Crnoj Gori. U Srbiji podsetiću vas, kada smo krenuli ovaj projekat, imali smo 420.000 korisnika, sad imamo 1,25 miliona. Mi smo za prvih 10 godina razvoja od 2008. do 2018. imali 400.000 korisnika. I onda smo faktički za ovih šest godina tri puta povećali broj korisnika i onda je normalno da vam raste i prihod i profitabilnost“.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74