POSLOVNA KULTURA U INOSTRANSTVU: Norvežani retko mešaju poslovno i privatno, a evo šta misle o poklonima
Kako bi se uspešno ostvarivala poslovna komunikacija sa inostranim partnerima širom sveta, poznavanje kulturoloških razlika izuzetno je važno.
Upoznajući se sa drugim narodima i kulturama, njihovim običajima i jezikom, stvaramo povoljnije uslove za uspešno poslovanje.
Kako bi se uspešno ostvarivala poslovna komunikacija sa inostranim partnerima širom sveta, poznavanje kulturoloških razlika izuzetno je važno i predstavlja ključ uspeha u međunarodnom poslovanju, jer pomaže da osoba postane deo globalnih tokova.
Uspešno poslovanje i na drugim tržištima, van matične zemlje, znači potpuno razumeti druge, koristeći to za ostvarenje onoga što svaka strana želi od pregovora i pretvoriti to u situaciju u kojoj svi dobijaju
Nalazeći se u poslovnom okruženju vrlo je bitno održavati visok nivo profesionalnosti i lepog ponašanja.
NORVEŠKA
Norveška je izuzetno otvorena zemlja, sa veoma tolerantnim odnosom prema drugim kulturama i nacionalnostima.
Zahvaljujući obilju nafte iz Severnog mora i obnovljivim izvorima energije, Norveška se može pohvaliti zavidno visokim životnim standardom koji pruža potporu izvrsnoj nacionalnoj infrastrukturi, odličnom obrazovnom sistemu i zdravstvenom zaštitom svetskog nivoa.
Norveški narod nije hvalisav kada su pitanju dostignuća (bogatstvo, inteligencija, materijalna dobra) i uglavnom nisu impresionirani onima koji se takvim stvarima hvale. Ljudi su cenjeni na osnovu svoje iskrenosti, poštovanja i dobre volje, bez potrebe za suđenjem o nekome na osnovu poslovnog položaja koji zauzima.
To se izrazito razlikuje od britanske kulture, gde se nečijia profesionalna uloga često koristi za stvaranje mišljenja i stava o toj osobi.
Hrana i piće:
- Norvežani uglavnom imaju brz ručak oko podne, i završavaju sa poslom oko pola četiri posle podne.
- Većina ljudi večera kod kuće oko 17 ili 18 časova. Kasne večere (kao u Španiji) nisu uobičajene.
- Danci mogu da piju ujutru, Norvežani ne. Tradicija je da se ne pije radnim danima. Nemojte očekivati da vas ponude vinom ili drugom vrstom alkohola privatno, kod kuće, kafa (ili čaj) se podrazumeva.
Maniri:
- Smirenost i ne pokazivanje snažnih emocija na javnim mestima je opšta vrlina u Norveškoj.
- Iako je osećanje pripadnosti jednoj naciji jako, veoma je izražen individualizam i stavovi o jednakosti… Norvežani nisu impresionirani titulama, vrlo su direktni (prelaze odmah na stvar) i neformalni.
- Ne vole autoritarne manire i oni će samo izazvati nepoštovanje. Hvalisanje im se takođe ne dopada.
- Biti tačan je stvar poštovanja. Tačnost je veoma važna za poslovne sastanke (bolje stići 5 minuta ranije), čak i za privatne. Za formalne večere je prihvatljivo, čak je i običaj, stići 10 minuta kasnije.
- Kontakt očima je vrlo bitan, smatra se znakom poštovanja i poverenja.
- Dodirivanje tokom razgovora nije uobičajeno. Ako nekog poznajete veoma dobro, lagan dodir, da bi naglasili nešto tokom razgovora, smatraće se prihvatljivim.
POSLOVNA KULTURA NORVEŠKE
Svi ovi faktori ukuazuju na to da je Norveška atraktivno mesto za poslovanje. Međutim, poslovanje u Norveškoj sa sobom nosi i izazove. Razumevanje norveških stavova i pristupa poslovanju mogu nam pomoći da razvijemo ključne odnose i izgradimo održiv poslovni model.
Ne treba generalizovati Skandinavce i sve ih mešati.
Norveška poslovna kultura slična je poslovnim kulturama drugih skandinavskih zemalja. Budite tačni, uvek javite ukoliko kasnite na sastanak.
Norvežani su neformalni, egalitarni i direktni. Obično će vrlo malo razgovarati pre sastanka, a zatim preći direktno na stvar.
Tačnost se vrednuje, tako da treba poštovati obećane rasporede i rokove.
Kao i kod većine skandinavskih zemalja treba izbegavati lična pitanja o plati, porodici, društvenom statusu i slično.
Teme o kojima možete razgovarati su putovanja, norveška kultura, umetnost i istorija, priroda, sport ili muzika.
Prvi kontakt
Termin za prvi sastanak se zakazuje putem telefona ili e-maila. Treba izbegavati zakazivanje sastanaka u julu i avgustu jer je to sezona odmora.
Pozdravljanje
Pozdravljanje je neformalno, praćeno čvrstim rukovanjem, direktnim kontaktom očima i osmehom. Pri dolasku i odlasku treba se ponaosob rukovati i pozdraviti sa svim prisutnima.
Happy BSC je spremio za vas najmoderniju mobilnu aplikaciju da biste nas lakše pratili i bili u toku sa svim vestima. Našu aplikaciju možete preuzeti za ANDROID i iPHONE
Predstavljanje
Norvežani se obično predstavljaju koristeći ime i prezime. Nakon upoznavanja, većina ljudi pri obraćanju koristi samo ime. Korišćenje reči „Herr“ (gospodin) i „Fru“ (gospođa) ispred prezimena se smatra neobičnim među Norvežanima.
Norveškim poslovnim saradnicima se ne obraća upotrebom titule.
Poslovni odnosi
Poslovni odnosi su profesionalni. Norvežani retko mešaju poslovno i privatno, oni su obično pomalo rezervisani po prirodi i potrebno je mnogo vremena da bi se stvorio lični odnos sa njima.
Lični problemi nisu podobna tema za diskusiju, tako da je najbolje da se razgovor zadrži na lakim i uopštenim temama.
Pokloni
Prilikom kućnih poseta u Norveškoj, adekvatno je kao poklon ponesiti cveće, saksijske biljke, bombonjere ili pecivo.
Vino je takođe prihvatljivo, ali se ono ređe javlja kao poklon zbog striktnih zakona o alkoholu.
Cveće koje se poklanja treba da bude neparnog broja. Takođe, ne treba poklanjati karanfile, ljuljane ili belo cveće jer su oni uobičajeno cveće na sahranama.
Davanje poklona da bi se stekao povoljan tretman smatra se korupcijom.
Poslovna komunikacija
Treba naglasiti činjenice, prednosti i profitabilnost, ali takođe treba izneti i moguće nedostatke.
Analitički način razmišljanja se ceni i neslaganje sa ljudima u poslovnom kontekstu je prihvatljivo.
Norvežani su racionalni i vole skromnost i odmerenost. U saradnji sa njima ne treba biti previše samopouzdan i ne treba preterivati pri iznošenju poslovnih prezentacija.
Oblačenje
Oblačenje je konzervativno, sve dok domaćin ne da drugačije uputstvo. Tamno odelo i kravata su sigurna opcija za muškarce. Žene nose odela, bluzu sa suknjom ili pantalonama.
Oblačenje takođe zavisi i od industrije u okviru koje se posluje. Nakit treba svesti na minimum.
Vizitkarte
Vizitkarte se razmenjuju u toku prvog susreta i nema posebne tradicije vezane za njihovu upotrebu.
Engleski jezik je široko rasprostranjen, pa nije potrebno prevoditi vizitkarte koje su na ovom jeziku.
Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.
Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74