Izvor: Telegraf
20.08.2024 u 17:21
0

INFLUENSERI: Digitalni prosjaci ili preduzetnici

Ko su influenseri, kako, koliko zarađuju i plaćaju li porez? Ako želite da se bavite ovim poslom, prvi korak je da se kao "frilenser" registrujete kod Agencije za privredne registre (APR)

Godinama je, barem u Srbiji, status frilensera/influensera bio nedefinisan, a onda je od 1. januara 2023startovalo novo pravilo.Ta grupa radnika je dovedena pred „svršen čin“ da izabere jedan od dva načina plaćanja poreza. Ali, pre nego dođemo do srži ove teme, hajde da vidimo ko su influenseri.

Najprostije rečeno, tako da svaki laik razume, influenseri su „ljudi koji šire uticaj baveći se svojim poslom, a to uglavnom čine preko društvenih mreža, raznih onlajn platformi i događaja/okupljanja uživo“. Rade samostalno, dakle, nisu zaposleni u nekoj kompaniji, izuzev angažmana kada mogu biti obavezani ugovorom o autorskom delu.

Tu vrstu ugovora najčešće potpisuju umetnici, oni koji se bave vizuelnim umetnostima, komponovanjem, video montažom, dizajnom zvuka itd.

Ono što je bitno pomenuti jeste da nije „izmišljen“ nikakav poseban zakon za frilensere/influensere, već se njihova prava/obaveze nadovezuju na postojeći

Zakon o porezima na dohodak građanatačnije, reč je o dopunjenoj i izmenjenoj verziji tog zakona, usvojenog u decembru 2022. godine, na predlog Radne grupe za rešenje statusa fizičkih lica koja rade onlajn.

Konkretno status frilensera/influensera, njihove obaveze i način plaćanja poreza, definisani su putem izmena Zakona, počev od 1. januara 2023. godine.

Registracija i plaćanje poreza

Ako želite da se bavite ovim poslom, prvi korak je da se kao „frilenser“ registrujete kod Agencije za privredne registre (APR). U ovom postupku je potrebno popuniti Registracionu prijavu, uz koju budući frilenser treba da priloži i neophodnu dokumentaciju – navedenu na sajtu APR-a. Sve to, naravno, možete uraditi onlajn.

Ukoliko imate dilemu oko pravnih pitanja ili toga kako ćete se snaći s podnošenjem prijave, možete angažovati advokata ili firmu specijalizovanu za pružanje pomoći budućim preduzetnicima (to mogu biti frilenseri, ali i svi ostali).

Računajte da će vas taj postupak registracije koštati oko 50 evra.

Još je bitno pomenuti da se frilenser u APR-u ne registruje kao „preduzetnička radnja“, već se vrši registracija samog lica kao preduzetnika, što praktično znači da on za svoje obaveze ne odgovara samo imovinom svog poslovanja ili „radnje“, već i svojom ličnom imovinom.

Koliko im ljudi veruju?
Agencija Pioniri Communications u saradnji sa Smart Plus Researchom poslednje dve godine istražuje popularnost influensera u Srbiji, ali i poverenje koje njihovi pratioci imaju u njih. Prema njihovim saznanjima, verovatno samo najpopularniji influenseri imaju tu sreću da mogu da žive od influenserske zarade.
Samo 38 odsto ispitanika reklo je da veruje preporukama influensera, što bi mogla da bude prepreka za kompanije koje se preko njih reklamiraju. Isti procenat zabeležen je 2021. i 2022. godine, ali je to rast u odnosu na 2018. godinu kada je stepen poverenja bio na samo 28 odsto.

Poverenje koje ljudi i brendovi imaju u influensere može lako da opadne, s obzirom na to da su oni (bar oni popularniji) često prisutni u javnosti i njihovi privatni životi su često isprepleteni sa poslovnim. Neodgovorno ponašanje moglo bi da našteti brendu, te bi kompanije trebalo dobro da razmisle u koga će uložiti sredstva. 

Influenser treba da odgovara brendu, živi njegove vrednosti, a sadržaj koji kreira treba da izgleda autentično i iskreno. Važan je i domet poruke, ali niko ne želi osobu koju prati ‘loš glas’.

Odgovorne kompanije biraće odgovorne influensere.

Sa druge strane imamo veliki deo društva koji influensere naziva “ digitalnim prosjacima“ i nema ni trunku poverenja u njihove preporuke.

Zamera im se što “ suptilno prose“ proizvode navodeći da im treba ovo ili ono da moraju da menjaju nešto u stanu, da još nisu kupili nešto što im je potrtebno inače, navodeći na taj način brendove da “ prepoznaju priliku “ i sami ih kontaktiraju nudeći im proizvod i novac u zamenu za reklamu.

 

Najviše im se zamera što na mreže postavljaju svaki deo svog života koji bi trebao da ostane privatan, poput sadržaja o bolestima dece, razmiricama sa partnerima, rodbinom i slično.

Tome naravno doprinose sami influenseri koji skoro pa da nemaju granicu između javnog i privatnog života.

Socijalne mreže traže permanentnu kreativnost. To je trenutak kada instagramski profil preuzima u potpunosti tu budnu svest influencera.

U konstantnom traženju “ kvalitetnog sadržaja za instagram“ dešava se da potpuno promaše očekivanja svojih pratioca i umesto kvalitetnog sadržaja ponude sadržaj koji je antireklama i za njih same i za brend koji promovišu.

Zatim tu su i njihove lične životne drame koje odbijaju ozbiljne i kvalitetne pratioce, tj potencijalne kupce robe koju reklamiraju.

 

 

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter