Izvor: Tanjug
18.01.2023 u 15:57

REVOLUCIONARNO! Naučnici napravili biološki senzor koji prepoznaje mirise

Istraživači sa Univerziteta u Tel Avivu u Izraelu napravili su biološki senzor koji omogućava mašinama da detektuju i prepoznaju mirise.

Naučno otkriće inspirisano je procesom koje omogućava skakavcima da uhvate i tumače mirise preko svojih antena.

Cene Tesla automobila niže za do 20 odsto u SAD i Evropi: Deo strategije pojeftinjenja!

Antene pustinjskog skakavca bile su povezane sa elektronskim sistemom koji, koristeći mašinsko učenje, otkriva i meri mirise sa nivoom osetljivosti koji se obično nalazi samo kod životinja i insekata.

-Tehnologije koje je napravio čovek još uvek ne mogu da se takmiče sa milionima godina evolucije, a jedna oblast u kojoj posebno zaostajemo za životinjskim svetom je percepcija mirisa- rekli su istraživači.

Dodaju da se izumi poput ovoga mogu naći na aerodromu, gde prolazimo kroz magnetometar koji košta milione dolara i može da otkrije da li nosimo metalne uređaje.

-Ali kada žele da provere da li putnik švercuje drogu, dovode psa da ga nanjuši. U suštini ima za cilj da replicira kako naši čulni organi poput nosa i ušiju mogu uhvatiti različite signale- kažu istraživači.

Kako objašnjavaju, kada se to dogodi, oni se prevode u električne signale koje mozak dekodira omogućavajući nam da tačno prepoznamo koji su različiti mirisi i zvukovi.

Najizazovniji deo eksperimenta za tim iz Tel Aviva bilo je povezivanje biološkog senzora, u ovom slučaju antena skakavaca, sa elektronskim sistemom koji može da dekodira signale.

-Povezali smo biološki senzor i pustili ga da oseti različite mirise dok smo merili električnu aktivnost koju je svaki miris indukovao- objasnio je profesor Josi Jovel, sa univerzitetske škole zoologije.

BRITANCI PODBACILI: Neuspešno lansirali prvi satelit u kosmos

Dodaje da je sistem omogućio da otkrijemo svaki miris na nivou primarnog senzornog organa insekta.

-Onda, u drugom koraku, koristili smo mašinsko učenje da kreiramo ‘biblioteku’ mirisa. Među mirisima koje je senzor mogao da karakteriše bili su limun, marcipan i vrste škotskog viskija- rekao je Jovel.

Jovel dodaje da se naučnici nadaju da bi takve mašina jednog dana mogla biti postavljena na aerodromima i drugim mestima, kako bi pomažući u identifikaciji eksploziva, droga i bolesti.

Nalazi su objavljeni u časopisu Biosenzor and Bioeletroniks.