Izvor: RT
02.11.2023 u 07:28
0

STIŽE VOZILO ISKOVANO U SAMIM PONORIMA PAKLA: NASLEDNIK T-15 iz PORODICE „ARMATA!

Zahvaljujući sveobuhvatnoj zaštiti, koja se sastoji iz više elemenata, tanker će biti otporan na različite vrste napada

Sredinom oktobra pojavile su se informacije da konstruktori sa ruske „Vojne akademije za logistiku – Generala Armije Hruleva“ rade na novom vozilu u okviru porodice „armata“. Reč je o oklopnom tankeru, zasnovanom na platformi, odnosno borbenom vozilu pešadije (BVP) T-15 iz pomenute porodice, čija je primarna namena transport i dopuna goriva drugim oklopnim vozilima na prvoj liniji fronta, čak i u najtežim uslovima kao što su bombardovanje, artiljrerijski udari i napadi lutajućom municijom.

Da je ovakav koncept neophodan u uslovima savremenog ratovanja pokazala su iskustva iz SVO, budući da su kamioni i druga transportna, tj. pomoćna vozila postajala lake mete za vođene projektile i daljinski upravljane vazduhoplove svih vrsta.

Stoga se kao jedno od mogućih rešenja za dopremanje goriva borbenim vozilima na liniji fronta iz baza daleko u pozadini, nametnuo razvoj oklopnog tankera, na već postojećoj platformi.

Dizajn i unutrašnji raspored komponenti

Da je kao osnova poslužila modularna platforma BVP T-15, može se zaključiti na osnovu objavljenih skica tankera, odnosno njegovog spoljašnjeg izgleda koji je gotovo identičan izgledu pomenutog vozila. Glavna razlika naravno ogleda se u nedostatku kupole, tj. daljinski upravljane borbene stanice (DUBS) „bumerang-BM“.

Sa druge strane, enterijer je, podarzumeva se, potpuno izmenjen, pa se tako unutar zadnjeg dela oklopljenog trupa, umesto odeljka za operativce nalazi ogroman rezervoar za dopunu goriva, zajedno sa drugom neophodnom opremom kao što su: pumpa, filteri, merači, crevo, cevovod, ventili vazduha i grlo za punjenje na vrhu rezervoara.

Kao i kod ostalih platformi iz porodice „armata“ posada je sa sistemima upravljanja, smeštena u izolovanoj posebno oklopljenoj kapsuli, odvojenoj od ostatka vozila dodatno ojačanom pregradom. Time je obezbeđena sigurnost članova posade u slučaju pogotka, oštećenja i eksplozije goriva.

Iako za sada ne postoji dovoljno informacija, deluje da će tanker, kao i T-15 i T-14 imati tročlanu posadu, tačnije vozača, komandira i operatera zaduženog za dopunu goriva.

Motor takođe ima zasebni odeljak, izdvojen od pomenute opreme specijalno oklopljenom robusnom pregradom, što povećava otpornost i šanse za preživljavanje vozila, koje može nastaviti kretanje čak i nakon nekoliko pogodaka i probijanja spoljašnjeg oklopa.

Imajući u vidu da je tanker zasnovan na T-15, sasvim je izvesno da će koristiti isti napredni višegorivni dizel motor 12N360, jačine 1.500 ks, u kombinaciji sa automatskim menjačem.

Stoga se može pretpostaviti da će tanker biti sposoban za ostvarivanje maksimalne brzine od 65 do 70 km/h na putu, a operativni domet bi mogao ostati isti (550 km) ili čak biti povećan, u skladu sa njegovom primarnom namenom. Na osnovu skice, vidljiv je jedan otvor na krovu iznad kapsule posade i zadnja vrata iza rezervoara i mehanizama za dopunu goriva.

Oklop i sistemi zaštite

Ključna prednost novog tankera leži u izuzetno otpornom višeslojnom osnovnom oklopu, izrađenom od čelika sa keramičkim umetcima, koji služe za ublažavanje udara i povećanje nivoa zaštite. Naime, kada neprijateljska raketa probije prvi sloj, keramički materijali se raspadaju na male komade i time istovremeno apsorbuju energiju projektila, stvarajući kretanje unutar oklopa.

Pored višeslojnog osnovnog oklopa, pretpostavlja se da će tanker kao i T-15 biti opremljen sistemom aktivne zaštite „afganit“, koji obuhvata „soft-kill“ i „hard-kill“ mehanizme, ukombinovane sa radarskim i optoelektronskim senzorima.

Ukratko, „soft-kill“ mehanizmi se oslanjaju na „sakrivanje“ vozila upotrebom dimnih granata ili uređaja za zaslepljivanje i ometanje sredstava za navođenje neprijateljskih projektila, dok „hard-kill“ mehanizmi podrazumevaju fizičko presretanje i uništenje pretnji uz pomoć sopstvenih projektila veoma malih dimenzija. Ovi projektili, kao i kod T-15, smešteni su u pet cevastih kontejnera sa leve i desne strane tankera.

Osim sistema aktivne zaštite, moguća je i ugradnja dinamičke zaštite, odnosno eksplozivno-reaktivnog oklopa (ERO) vrste „malahit“, a pod tankera ojačan je dodatnom pločom radi suzbijanja razornih efekata uzrokovanih minsko-eksplozivnim sredstvima.

Takođe, poput ostalih vozila iz porodice „armata“ može se očekivati i montiranje naprednih radarskih ometača, koji će služiti za prevremenu aktivaciju daljinski upravljanih protivtenkovskih mina. Sveobuhvatnu zaštitu upotpunjuje i komplet ABHO (atomsko-biološko-hemijska odbrana).

Ukoliko dođe do realizacije ovog projekta, odnosno proizvodnje oklopnih tankera nema sumnje da će u budućnosti linije snabdevanja ruske vojske biti znatno otpornije i sigurnije od gotovo svih napada kako iz vazduha, tako i sa kopna. Važno je naglasiti da se novo vozilo i dalje nalazi u fazi dizajniranja, kao i da je dobar deo podataka o njemu izveden na osnovu tehničko-taktičkih karakteristika platforme na kojoj je zasnovan, tj. borbenog vozila pešadije T-15.

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter