Izvor:
27.12.2018 u 13:07
0

RODITELJI OBRATITE PAŽNJU: Kako razgovarati sa decom od samog rođenja i kako podsticati njihov razvoj!

Sa bebama je važno razgovarati od samog rođenja, a osim razgovora potrebno je i osigurati podsticajnu okolinu.

Podsticajna okolina za bebu

Velika je odgovornost postati roditelj, ali u isto vreme vam se pruža i jedinstvena prilika postati detetov prvi učitelj. Komunikacija između bebe i roditelja počinje još i pre rođenja, a samim rođenjem se intenzivira jer postaje direktna komunikacija, oči u oči. Dojenčad komunicira svoje potrebe plačem, očnim kontaktom i raznim pokretima svog tela. S obzirom da roditelji u najranijim danima provode s bebama i mnogo više od punog radnog vremena, sledi nekoliko praktičnih saveta koji mogu pomoću razvoju jezika i govora kod vaših beba.

Roditelji trebaju podsticati razvoj govora, u suprotnom, potpuno zdravo dete može zaostajati i na tom i na mnogim drugim područjima razvoja.

Podsticanje služi svojoj svrsi samo ako prethodi razvoju. Šta to tačno znači i kako okolinu bebe učiniti poticajnijom? Svaki roditelj svom detetu treba osigurati podsticajnu okolinu. Šta je podsticajna okolina za bebu?

Dečja soba mora biti puna najrazličitijih podsticaja / podražaja. Pokušajte ispuniti dečju sobu različitim predmetima koje dete može istraživati svim čulima (što više čula dete koristi, to će doživljaj okoline biti intenzivniji). Koristite se šarenim tapetima, oslikajte zidove i plafon, postavite slike na zidove, viseće igračke jarkih boja, pustite bebi umerenu, veselu muziku; nabavite posteljinu i pidžame sa sličicama – za manje bebe sa velikim jasnim slikama, a kasnije mogu sadržavati i više sitnih detalja.

Čak i ako dete nesvesno dodiruje različite površine aktivno stimuliše različite delove mozga i to ne samo delove odgovorne za čulo dodira već i one delove koji su odgovorni za razvoj govora i jezika.

Vreme provedeno na podu veoma je bitno za razvoj deteta u smislu kontrole mišićnog sistema i koordinacije. Pokušajte postaviti dete na stomak u blizini ogledala, ili stavite šarene igračke, igračke sa uzorcima u blizini deteta. Blizina tih predmeta / ogledala podstiču dete da podigne svoju glavicu i pogleda oko sebe. Takođe je dobro imati mobil iznad deteta dok leži u budnom stanju, ali ne postavljen tačno iznad glave, već malo niže, prema stomaku, kako bi beba mogla naučiti podizati glavu i kako bi oačali trbušni mišići, bitni za samostalno kretanje kasnije.

Bilo bi vrlo korisno napraviti prekrivač od različitih materijala – hrapavih, mekanih, glatkih, grubih, debelih, tankih, šuškavih itd. Čak i ako dete nesvesno dodiruje različite površine aktivno stimuliše različite delove mozga i to ne samo delove odgovorne za čulo dodira već i one delove koji su odgovorni za razvoj govora i jezika.

Podsticajne zajedničke aktivnosti roditelja i novorođenčadi

Pripremili smo nekoliko svakodnevnih i veoma korisnih saveta kojima ćete najjednostavnije svakodnevne aktivnosti poput kupanja, oblačenja i presvlačenje pelena učiniti situacijama kojima ćete podstaknuti razvoj svojeg deteta.

Kupanje

Naglašavajte koji deo tela perete. Još je korisnije ako sami smislite i neku pesmicu (koja ne mora biti najmudrija na svetu) o tom delu tela. Npr. – Mama ti pere nožicu, nožicu, nožicu. Mama ti pere nožicu, a ti je prskaš!

Pričajte o igračkama koje koristite tokom kupanja. Neka igračke budu različitih tekstura, pa možete ubaciti i reči poput mekano, tvrdo, grubo itd.

Zašto sprovoditi ovu aktivnost? Dete će učiti (razumevati) nove reči poput naziva za delove tela, igračke i teksture.

Presvlačenje pelena

Uvek pričajte detetu šta trenutno radite: Prvo ćemo skinuti prljavu pelenu…Sad te mama briše maramicom…Uuuu, maramica malo hladi…Posle ću ti staviti novu pelenu.

Osmislite vlastitu pesmu za presvlačenje pelena, koju ćete pevati isključivo prilikom presvlačenja pelena. Tako će vaše novorođenče znati koja aktivnost sledi!

Zašto provoditi ovu aktivnost? Dete će naučiti (razumeti) reči koje su povezane sa presvlačenjem pelena, pa se tako od najranijih dana uči redosledu (prvo, sad, posle…).

Oblačenje

Tokom oblačenja takođe je vrlo bitno verbalizovati svaku radnju. Naglašavajte i rečima i pokretom odeću koju oblačite. Recite nešto poput: Vreme je za oblačenje! Treba da obučemo bodi, pantalone, majicu, jaknicu…Veoma je hladno napolju! Brrr! Trebamo se toplo obući. Idemo prvo obući bodi. (Oblačenje je zanimljiva aktivnost jer se možete sa detetom poigrati i skrivača, pogotovo ako dete ne voli kad mu oblačite majicu preko glave.) O, pa gde si nestao? Evo te! Uspeli smo! A sad idemo obući pantalone! Prvo jedna noga, pa druga, povučemo ih skroz do stomaka.

Zašto provoditi ovu aktivnost? Dete osim naziva za odeću, na ovaj način uči i o vremenu / vremenskim prilikama, godišnjim dobima.

Ovo su samo neke od ideje za koje se nadamo da ćete uspešno iskoristiti!

Upoznajte bebu sa aktivnostima koje provodite

Kako maksimalno iskoristiti svakodnevne situacije kao podsticaj za razvoj malenih umova željnih znanja. Dakle, aktivnosti koje ćemo vam predložiti one su u kojima dete indirektno učestvuje, poput spremanja večere, raspremanja kuće, pranje sudova ili stavljanje sudova u mašinu za sudove.

Postavite dete u sedalicu, neka vam bude blizu da može biti aktivni posmatrač. Opet naglašavamo verbalizaciju svih radnji koje obavljate, kako bi dete moglo dobiti konkretne i opipljive informacije o svemu šta se u tom trenutku zbiva. To može izgledati ovako: Vreme je da napravimo večeru! Hmmm, šta ćemo kuvati? Napravićemo piletinu sa brokoli. Brokoli je povrće. A za kraj poješćemo fino voće. Finu kruškicu. Prvo ćemo ukljućiti peć. O! Moramo paziti! Peć je vruća! Peć se ne smije dirati!

Zašto sprovoditi ovu aktivnost: Dete će naučiti imenovati grupe hrane poput voća, povrća i sl. Naučiće nazive za predmete koje pronalazimo u kuhinji. Ali, tako uči i odnose među predmetima u prostoru (tiganj je NA peći, povrće je U tiganju…).

Aktivnost: Raspremanje kuće

Iako maleno dete ne učestvuje aktivno u radovima po kući, to nije razlog da barem indirektno ne uključite vašu bebu u svoje svakodnevne obveze. Možete pokušati sa: Vreme je da očistimo našu kuću! Uzećemo sprej za čišćenje. Špricam! O! Čuješ zvuk?! Idemo prvo obrisati police. Sve ćemo skloniti s njih! Sve! Prvo brišemo jednu – vidi kako je prljava – hopa sad je čista, pa drugu, pa treću. O vidi, slike naših rođaka. Gle, mali Marko. On je dečak kao i ti!

Što ste vi aktivniji u animiranju deteta, to ćete više odgovora dobiti natrag. Afektivnost je jedan od najbitinjih elemenata u podsticanju ranog razvoja.

Zašto sprovoditi ovu aktivnost: Proširivanje vokabulara (barem razumevanja) stvari koje čistite. Učenje značenja glagola koji se izvode raspremajući: skloniti, brisati, dosegnuti, podići i sl.

Aktivnost: Pranje sudova (slaganje sudova u mašinu)

Šta možete učiniti? Stavite dete da vam je dovoljno blizu, ali na sigurnom.

Dok raspremate / slažete sudove u mašinu, govorite šta radite i zašto. Npr.: Sad stavljamo prljave tanjire na pranje. Kako su prljavi! Vidiš? Još malo i biće čisti! Kad uključite mašinu, stavite ruku iza uha, kako biste osvestili prisutnost novoga zvuka. Recite nešto poput: Hej! Da li čuješ? (sami proizvodite čudne zvukove koji asociraju na rad mašine za sudove) To je zvuk mašine za sudove! Znaš li i ti tako? Brrrr! Probaj!

Sigurni smo da će se vašoj bebi ovo svdeti, i da ćete oboje jednako uživati u zabavnoj interakciji.

Zašto sprovoditi ovu aktivnost: Ova aktivnost pomaže u naglašavanju važnosti korišćenja očnog kontakta, koji je osnov komunikacije.

Izvor: opusteno.rs
Foto: Arhiva

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter