Izvor: Kurir.rs/Index.hr
07.04.2022 u 07:51

ŠOKANTNO: Naučnici otkrili rađanje nove planete, snimljena najranija faza do sada!

NASA-in svemirski teleskop Habl snimio je prve naznake formiranja protoplanete nalik na Jupiter, pri čemu je očito da se radi o jako „nasilnom i intenzivnom“ procesu, navode naučnici.

Ovo otkriće podupire teoriju o nastanku gasnih divova naziva „nestabilnost diska“.

Happy BSC je spremio za vas najmoderniju mobilnu aplikaciju da biste nas lakše pratili i bili u toku sa svim vestima. Našu aplikaciju možete preuzeti za ANDROID i iPHONE

Novootkriveno telo nalazi se u protoplanetarnom disku prašine i gasa, odnosno jasno se vidi spiralna struktura koja orbitira oko mlade zvezde za koju se procenjuje da je stara oko 2 miliona godina.

U tom su se periodu formirale i planete u našem Sunčevom sistemu, koji je nastao pre 4,6 milijardi godina.

Priroda je pametna; može da iznedri planete na niz različitih načina, rekao je astrofizičar Tajn Cari, koji radi na projektu teleskopa Subaru.

Dve različite teorije

Planete se formiraju iz materijala koji se nalazi oko zvezdanog diska. Prema glavnoj teoriji o nastanku gasnih divova kao što je Jupiter (teorija „akrecije jezgra“), oni se formiraju iz malih objekata veličine zrna prašine do kamenih gromada koje se sudaraju i spajaju dok kruže oko zvezde. Ta jezgra zatim polako akumulira gas iz diska i nastaje planeta.

Nasuprot tome, teorija „nestabilnosti diska“ navodi da gasni divovi nastaju pri hlađenju masivnog diska oko zvezde, gde se disk zbog gravitacije raspada na jedan ili više fragmenata planetarne mase, piše NASA.

Zvezda iz filma Don’t Look Up (Ne gledaj gore)

Novoformirana planeta AB Aurigae b verovatno je oko devet puta masivnija od Jupitera i kruži oko svoje zvezde na ogromnoj udaljenosti, pa je više od dva puta udaljenija od nje nego što je Pluton od Sunca.

Na toj udaljenosti bilo bi potrebno jako puno vremena, možda i nikada, da se planeta veličine Jupitera formira akrecijom jezgra. Zato su naučnici zaključili da se ova egzoplaneta verovatno formirala po principu nestabilnosti diska.

Smatramo da je ova planeta u fazi rađanja. Izgleda da smo snimili do sada najraniju fazu formiranja gasnog diva, rekao je Kari.

AB Aurigae b kruži oko zvezde zvane AB Aurigae koja je od nas udaljena 508 svetlosnih godina, a koja se donekle proslavila kada se njena slika pojavila u sceni filma Don’t Look Up (Ne gledaj gore).

Ova zvetda je oko 2,4 puta masivnija od našeg Sunca i gotovo 60 puta svetlija, navodi Rojters.

*Gledajte „Happy“ kablovske kanale i to: „Moje happy društvo“, „Moj happy život“, „Moja happy zemlja“ i „Moja happy muzika“.
Program se emituje kod kablovskih operatera „IrisTV“ i „Supernova“, a možete ih pronaći na sledećim kanalima:
„Moje happy društvo“ – IrisTV / 171 ; Supernova / 71
„Moj happy život“ – IrisTV / 172 ; Supernova / 72