Izvor: Kurir.rs
27.04.2023 u 15:19
0

PREŽIVEO NAPAD DVA STINGERA: Kako je Vitebsk spasao borbeni helikopter Ka-52 od obaranja (VIDEO)

Sistem za samozaštitu helikoptera L370 Vitebsk nastao je u naučno-istraživačkom institutu Ekran iz Samare. Prvi put testiran je bio na borbenom hekilopteru jednosedu KA-50 "Crna ajkula" 2004 godine.

Borbeni helikopter Ka-52 Aligator koji je postao neka vrsta simbola rata u Ukrajini od 24. februara nalazi se u stalnim borbenim akcijama, još od operacije desanta na aerodrom Atnonov“ u predgrađu Kijeva Gostomelju. Helikopter je kasnije poslat da štiiti ruske konvoje, a prava vrednost došla je do izražaja na istoku Ukrajine kada je postao zajedno sa borbenim avionima Su-25 Grač nezamenjiva vatrena podrška iz vazduha kako u zauzstavljanju prodroa tenkova, izviđačkih grupa, tako i iza iznenadne prepade.

PUTIN NA NEPRIJATELJSKOJ TERITORIJI SA NUKLEARNIM KOFEROM: Na front izašao iz helikoptera (FOTO)

Često se na društvenim mrežama može da vidi borbeno delovanje helikoptera KA-52. Međutim, bilo je onih letelica i posada kojima ratna sreća i nije bila baš preterano naklonjena, pa tako je dosta ovih letelica bilo izgubljeno.

Koliko, konkretno nema podataka ili su oni neprecizni, ali navodno kreću se u rasponu gubici od 5 posto do čak 25 posto od ukupnog broja.

Zbog delovanja ukrajinske PVO pre svega sa prenosnim PVO sistemima „Stinger“ i poljski „Piron“. Takva jedna bitka zabeležena je i kamerama sa helikoptera Ka-52 koji je zahvaljujući uređaju za elektronsko ometanje Vitebsk uspeo da izbegne obaranje, što se i vidi na snimku.

Zapravo sudeći prema tome u pitanju je kombinacija više napada gde se vielo borbeno desjtvo ukrajinske PVO sa sistemima Stinger i delovanja borbenih helikoptera KA-52.

Sistem za samozaštitu helikoptera L370 Vitebsk

Sistem za samozaštitu helikoptera L370 Vitebsk nastao je u naučno-istraživačkom institutu Ekran iz Samare. Prvi put testiran je bio na borbenom hekilopteru jednosedu KA-50 „Crna ajkula“ 2004 godine. Ovaj sistem za zaštitu helikoptera poznat je i po izvoznoj oznaci „Kolchuga“, koji je projektovan za zaštitu borbenih i jurišnih helikoptera od protivavionskih raketnih sistema i borbenih letelica. Sistem L370 Vitebsk je potpuno automatizovan u svom dejstvu, sistem upozorava posadu kada je opasnost otkrivena, aktivira protivdejstvo i predlaže preko multifunskcionalnog displeja i zvučnog signala odgovarajući manevar za izbegavanje.

U okviru sistema L370 Vitebsk postoji i laserska upozoravajuća jedinica L140 Otklik- odgovor, koja se opitno prvo ugrađivala u helikoptere serije ka-50 i modernizovane varijante Mi-8 i Mi 24 V koji su korišteni u ratu u Čečeniji, a zatim i na helikoptere Ka-50 i 52. Cilj L-140 je upravljanje modulom L370-01 koji obrađuje informacije dobijene od radara, lansera i IC upozoravajućih senzora, generiše komande uređajima za ometanje i daje informacije pilotu. Radarski upozoravajući prijemnik Pastel radi sa G-J snopom (4-20 GHz) i pokriva krug oko letelice 360 stepeni po azimutu i 60 stepeni po elevaciji. Ova jednica otkriva i radare na zemlji i u vazdušnom prostoru sa rastojanja koja su za 20 posto veća od rastojanja sa kojih bi helikopter mogao da bude otkriven od neprijateljevih radara.

Inače Otklik je prvo bio ugrađivan kao samostalna jednica na helikoptere Ka-50 opitno, a onda je postao sastavni deo sistema Vitebsk. Inače četiri senzorske jednice Otklik ugrađene su simetrično oko trupa helikoptera po dve sa svake strane, jedna na nosu i jedna ispod repa helikoptera. Otklik pokriva kružno zonu oko helikoptera 360 stepni po azimutu i 90 po elevaciji. >Senzorska jednica radi u frekventnom području od 0,4 do 1,1 mirkometara i definiše i upozorava ospasnost sa tačnošću 10 posto. Uređaj Mak-UFM može da otkrije lansiranje protivničkih raketa na udaljenosti od 15 kilometara, kada se otkriva lansiranje rakete i smer prilaza. Četri senzora mak-UFM postavljeno su simetrično sa strana pod uglom od 45 stepeni na naosu i repu trupa helikoptera. Uređaj za elektronsko metanje Vitebsk ima i dve jednice za aktivno ometanje radar i IC kao i dispenzere za protivdejstva. Aktivni radarski ometač L370-3 korišten je u ranim fazama za ometanje zemaljskih radara sistema PVO, kao i tragače raketa PVO koje rade u G-J pojasu u sektoru 120×60 stepeni napred i nazad.

Usavršavanjem nastala je i verzija L370-V5 koji je upravo montiran na helikoptere Ka-50 i 52 koji generiše modulisano IC i UV zračenje pod uglom od 7 stepeni ometajući tako IC tragače raketa PVO. Helikopteri familije Ka-52 imaju dva takva ometajuća modula, koji su ugrađeni sa strana donjeg dela trupa, koji zajedno pokrivaju sektor po azimutu 360 stepeni, a po elevaciji 90 stepeni.

Sistem je borbeno prvi put upotrebljen u Siriji, kada se u njega uključila ruska vojska i pokazao se odlično u okršaju sa džihadističkim grupama koje su imale prenosne PVO sisteme.

Osim obrbenih helikoptera Ka-52, Mi-24 i Mi -8 sistem Vitebsk je ugrađivan i na borbene helikoptere Mi-28, borbene avione jurišnike Su-25, modernizvane verzije transportnih helikoptera Mi-8MTSH i Mi-17V5.

Ka-52

Ka-52 je borbeni helikopter namenjen je za jurišne zadatke na malim visinama za dejstva po ciljevima na zemlji i u svim vremenskim uslovima leta i danju i noću. Uvođenje drugog člana posade povećalo je borbene mogućnosti helikoptera, a kopilot ima mogućnost obavljanja i funkcije komandira borbene grupe – da rukovodi sistemima oružja i sistemima protivelektronske borbe, kao i da vrši praćenje ciljeva na većim udaljenostima.

Projektanti su još tokom snovanja letelice vodili računa o očuvanju dobrih manevarskih osobina helikoptera.

Članovi posade sede jedan pored drugog na katapultirajućim sedištima Zvezda K-37-800. U kabini su smeštena četiri prikazivača iz tečnih kristala (LCD) koji posadi obezbeđuju sve potrebne podatke za letenje i borbena dejstva.

Srce ovog borbenog helikoptera je nišansko-letni navigacioni sistem „Argument 52, koji čine 5 displejan a instrument tabli i indikator ILS-31 na vetrobranskom staklu. Piloti za noćne letove koriste naočare za noćni let integrisane na pilotsku kacigu GEO-ONV-1-01K. Ispred nosnog stajnog trapa na trupu letelice montiran je žiro -stabilizovani optoelektronski sistem GOES-451 koji proizvodi kompanija UOMZ u Jekaterinburgu, a koji čine TV kamera, termovizija, laserski daljinomer, sistem za navođenje protivoklopne rakete i sistem za upozorenje da li je letelica ozračena, kao i sistem ometanja IC vođenih projektila i upozorenje na njihovo lansiranje.

Helikopteri su takođe opremljeni i sistemom za samoodbranu L370 Vitebsk proizvođača NII Ekran iz Samare. Paket L370P2 Vitebsk se sastoji od lasera ​​L140 Otklik (odziv), L370-2 ultraljubičastih senzora upozorenja i L370-5 usmerenih infracrvenih protivmera (DIRCM). Ometač L370-5 generiše modulisano infracrveno i ultraljubičasto zračenje pod uglom od 7°, i ima dva rotirajuća modula za ometanje instalirana na bočnim stranama donjeg dela trupa, neposredno ispred glavnog stajnog trapa.

Sistem Vitebsk takođe kontroliše lansiranje raketa od 26 mm ili IC mamaca iz dva UV-26 dispenzera od 32 kruga smeštenih u svakom poklopcu krila.

Modernizovane verzije helikoptera Ka-52 trebalo bi da dobiju L370V52 Vitebsk 52 komplet u svojoj punoj konfiguraciji, koji se sastoji od senzora radarskog upozorenja L370-1 i radarskog ometača L370-3. Prijemnici radarskog upozorenja ugrađeni su u helikoptere Ka-52E koji su isporučeni Egiptu od leta 2017.

Letne mogućnosti Ka-52 su delimično smanjene u odnosu na Ka-50 što je otklonjeno ugradnjom jačih motora TV3-117VMA snage 1640kW (2200 KS).

Od savremenog naoružanja Ka-52 poseduje 30 mm top 2A42 sa bojevim kompletom od 250 do 460 granata. Top je smešten u tureli postavljenoj sa desne strane trupa i preuzet je sa helikoptera Mi-24.

elikopter na četiri tačke ispod krila može da nosi do 12 laserskih samonavođenih nadzvučnih protivtenkovskih raketa 9K121 Vihr-M koje su integrisane sa nišanskim sistemom škval.

Rakete Vihr-M navode se na cilj laserskim zrakom i u mogućnosti su da probiju oklop debljine 900 mm. Zato se bojna glava sastoji od velikog broja fragmenata, koji pri eksploziji svojom kinetičkom energijom deluju prostorno. Domet ovih raketa je 8-10 km dok se pri dejstvu noću ta vidljivost smanjuje na 6 km.

Za uništavanje ciljeva na većim udaljenostima – do 15 km – Ka-52 ima dve rakete sa poluaktivnim laserskim samonavođenjem. U borbenim dejstvima u vazdušnom prostoru Ka-52 može dejstvovati sa dve do četiri rakete vazduh-vazduh, tipa R-73 ili sa 8-16 raketa vazduh-vazduh igla –V.

Borbena iskustva Aligatora

Premijera borbene upotrebe helikoptera Ka-52 bila je u ratu u Sriji od 2015 godine, gde su ove letleice pokazale visoku žilavost i borbeni potencijal u sukobu na istoku Sirije i u prvoinciji Ildib. Takođe ruska vojska ove brobene helikoptere intenzivno je koristila i za patroliranje iznad najveće vazduhoplovne baze Hmeim.

Ukrajina 24. februar 2022.

Jedna od „zvezda“ ruske invazije na Ukrajinu je i borbeni helikopter Ka-52 „Aligator“, koji je bio uključen u borbene operacije od samog početka. Helikopteri Ka-52 pratili su i štitili transportne helikoptere, koji su prebacivali „desanjtnike“ na aerodrome u okolini Kijeva i tom prilikom nekoliko je oboreno, a jedan je zbog oštećenja sleteo i njega je zarobila ukrajinska vojska. Uprkos lošim počecima, ruska vojska nastavila je da upotrebljava ovaj borbeni helikopter. Prvenstveno za misije uništavanja ukrajinskog oklopa, utvrđenih tačaka otpora, ali i preuzeli su ulogu zaštitnika konvoja koji su se iz pravca Belorusije kretali prema glavnom gradu Ukrajine Kijevu. Borbeno dejstvo helikoptera Ka-52 zabeleženo je iznad Hersona, Okolini Marijupolja, ali i kod Harkova.

Taktičko tehnički podaci

Ka-52 „Aligator“

Pogon: TV3-117 VMA-SB3 ( VK-2500) sa 2500 KS ( 1864 kW)

Posada: pilot, pilot operater sistema naoružanja

Katapult sedište: Zvezda K-37-800

Dimenzije: dužina trupa: 13,53 m, visina: 5,15m; promer rotora:14,43 m, raspon nosnih krila: 7,34m

Masa: praznog: 7700 kg; srednja poletna: 10.400 kg, najveća: 11.300 kg

Najveće G optrećenje: +3,0

Maksimalna brzina. 310 km/h, bočna brzina 80 km/h

Najveća visina letenja: 5.500 m

Najveća visina lebdenja:3.600 m

Naoružanje:

Top Šipunov 2A42 kalibra 30 mm, 2 lansera sa šest laserski vođenih projektila 9K121 Vihr ( NATO kodifikacija AT-16 scallion), 2 višecevna lensera nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm ili 2 višecevna lansera nevođenih raketnih zrna S-13 kalibra 122 mm, 2 lansera PVO raketa Igla-V.

PREUZMITE MOBILNE APLIKACIJE

Gledajte “Happy” kablovske kanale i to: “Moje happy društvo”, “Moj happy život”, “Moja happy zemlja” i “Moja happy muzika”.

Program se emituje kod kablovskih operatera “IrisTV” i “Supernova”, a možete ih pronaći na sledećim kanalima: “Moje happy društvo” - IrisTV / 171 ; Supernova / 71 | “Moj happy život” - IrisTV / 172 ; Supernova / 72 | “Moja happy zemlja” - IrisTV / 173 ; Supernova / 73 | “Moja happy muzika” - IrisTV / 174 ; Supernova / 74

Ostavite komentar

Unesite pojam i stisnite enter