Izvor:
20.10.2023 u 20:16

Detektovani radiotalasi iz daleke galaksije: Trebalo im je osam milijardi godina da stignu do nas

Astronomi su detektovali do sada najudaljeniji brzi nalet radiotalasa, tzv. FRB. Međunarodni tim uočio je udaljenu eksploziju kosmičkih radiotalasa koja je trajala manje od milisekunde.

Vrlo veliki teleskop (VLT) Evropske južne opservatorije (ESO) utvrdio je njen izvor u toliko udaljenoj galaksiji da je njenoj svetlosti trebalo osam milijardi godina da stigne do nas. Brzi nalet radiotalasa (FRB) takođe je jedan od najenergičnijih do sada opaženih – oslobodio je u malom deliću sekunde ekvivalent Sunčeve ukupne emisije tokom 30 godina.

Naučnici sugerišu da to otkriće potvrđuje da se FRB-ovi mogu koristiti za merenje materije koja nedostaje između galaksija, pružajući novi način vaganja svemira. Sadašnje metode procene mase svemira daju protivrečne odgovore i dovode u pitanje standardni model kosmologije.

Rajan Šenon, profesor na Tehnološkom univerzitetu Svinburn u Australiji, koji je bio jedan od voditelja studije, rekao je: „Ako ‘zbrojimo’ količinu normalne materije u svemiru – atoma od kojih smo svi sazdani – otkrićemo da nedostaje više od polovine onoga što bi danas trebalo da bude“.

„Mislimo da se materija koja nedostaje skriva u prostoru između galaksija, ali može biti toliko vruća i difuzna da ju je nemoguće videti korišćenjem normalnih tehnika“, dodaje.

Profesor je pojasnio da „brzi naleti radiotalasa ‘osećaju’ taj jonizovani materijal“. „Čak i u svemiru, koji je gotovo savršeno prazan, mogu ‘videti’ sve elektrone, a to nam omogućuje da izmerimo koliko stvari ima između galaksija“, kazao je.

Eksploziju nazvanu FRB 20220610A otkrio je u junu prošle godine radioteleskop ASKAP u Australiji.

Stjuart Rajder, astronom sa Univerziteta Makarie u Australiji i jedan od vodećih autora studije, rekao je: „Koristeći ASKAP-ov niz antena, uspeli smo da precizno odredimo odakle je prasak došao. Zatim smo upotrebili ESO-ov VLT u Čileu u potrazi za izvornom galaksijom, otkrivši da je starija i udaljenija od bilo kojeg drugog FRB izvora pronađenog do danas i verovatno unutar male grupe galaksija koje se spajaju“.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Science.